Lichtjaren

Zaterdag, 5 september, 2020

Geschreven door: Kass Morgan
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een nieuwe serie van de auteur van De 100

[Recensie] Normaal zijn er alleen maar studenten van één planeet op de Quatra Fleet Academy, waar studenten worden opgeleid voor het leger, maar nu worden ook studenten aangenomen van de andere planeten in het zonnestelsel. Vesper heeft al veel status door haar moeder, maar ze wordt in plaats van kapitein, gesorteerd in de functie van piloot. Cormak leeft een ellendig bestaan in de giftige planeet Deva, maar door het stelen van de identiteit van zijn broer kan hij zich aanmelden voor de academie. Arran heeft hard gewerkt om uit de mijnen te komen, terwijl Orelia juist een infiltrant is op de acedemie en de coördinaten van de opleiding wil opsturen naar de vijand… Kunnen deze vier studenten het eerste jaar overleven en een hecht team vormen?

Kass Morgan is een fantastische schrijver. Ze is bekend van De 100-serie, een vierdelige boekenserie waar ik zeker van genoten heb. De science-fiction elementen, de onderlinge verbanden tussen personages, de soapachtige setting, haar boeken zijn ideaal als je eens lekker wil dagdromen over een toekomstige wereld! Toen ik hoorde dat Kass Morgan begon aan een nieuwe serie, was ik razend enthousiast. Hoe zou dit ruimteavontuur zijn?

Lichtjaren is weer een fenomenaal begin van Morgans nieuwe ruimteserie. Al snel was ik verknocht aan dit nieuwe verhaal, aangezien dit boek precies ik wat ik verwachtte van Morgan. Ten eerste is de ruimtesfeer heel fijn beschreven. Ik kon de verschillende planeten en de academie goed voor me zien, net zoals de verschillende personages. Ik vond alleen de meettermen zoals afstanden wat lastig, aangezien dit andere woorden waren waardoor ik geen beeld kreeg van afstanden. Kass Morgan weet dit universum goed uit te werken, want ze weet veel detail te geven over alle voertuigen, opleidingen, functies en meer, zonder dat het langdradig en te droog van stof wordt.

Daarbij is de schrijfstijl van Kass Morgan heel ontspannend. Ik las dit boek in stukjes, maar telkens wanneer ik begon, belandde ik meteen in het verhaal en zat ik er helemaal in. Het is een boek met genoeg informatie, maar wat je ook makkelijk weg leest. Dit boek is echt puur vermaak! Niet alleen voor de mensen die houden van science fiction, maar ook van de nodige drama. Dit wordt ook wel een space-opera genoemd, wat het boek meteen goed samenvat. Er zijn genoeg ruimte-elementen, maar het soap-gehalte is ook erg hoog. Oplopende spanningen, opbloeiende romantiek en mooie personageontwikkeling, het is allemaal te vinden in dit verhaal. Ook vond ik het ontzettend fijn dat alle personages zo sprekend waren. Bij meerdere perspectieven kan ik soms moeilijk omschakelen, maar bij dit verhaal wist ik meteen wie wie was en kon ik binnen de eerste zin van een nieuw hoofdstuk me al inleven in een ander personage. Elk personage heeft wat unieks, heeft zijn of haar eigen achtergrondverhaal en persoonlijkheid, waardoor je haast geen favoriet personage kan uitkiezen!

Dans Magazine

Lichtjaren is een nieuw begin van een nu al slagende serie. De personages zijn vol energie, de verschillende verhaallijnen vullen elkaar mooi aan en alle ruimteavonturen die de studenten beleven zijn erg interessant. Doe mij maar snel een vervolg, want deze serie vind ik zo tof, dat het intergalactische roem verdient! Het verhaal weet ook af te ronden met een mooie cliffhanger, waardoor ik niet kan wachten op het tweede deel. Het zal nog wel een aantal lichtjaren duren voordat ik ben bijgekomen van dit avontuur…

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy