Liefde in de Lage Landen

Woensdag, 25 augustus, 2021

Geschreven door: Mirjam Janssen
Artikel door: Djoeke van Netten

Een portret van Nederland in 15 huwelijken

[Recensie] Waar de vaderlandse geschiedenis vaak is gebracht als een verhaal waarin mannen de hoofdrol (zo niet alle rollen) speelden, laat Mirjam Janssen zien dat zij slechts de helft van dat verhaal vormen. Vijftien getrouwde stellen vormen dit boek, van Willem van Oranje en Charlotte de Bourbon (overigens slechts zijn eerste vrouw) en de dankzij Rembrandt beroemde Marten en Oopjen tot Janssens eigen ouders (‘sociale stijgers’), het eerste homohuwelijk en een stel Turkse ‘nieuwe Nederlanders’, getrouwd in 2014.

Het boek heet Liefde in de Lage Landen, waar in feite Nederland mee bedoeld wordt, zo blijkt al uit de ondertitel. Toch gaat het maar af en toe over liefde, of is (zoals bij Marten en Oopjen) helemaal niet duidelijk of er van liefde sprake was, of is de liefde vooral buiten het huwelijk te vinden (zoals bij Eduard Douwes Dekker, ook bekend als ‘Max Havelaar’). Anderen, zoals Thorbecke en zijn Adelheid, of Constantijn Huygens en zijn veel bezongen ‘Sterre’, lijken overigens wel vreselijk verliefd. De verhalen bieden aanleiding tot allerlei uitstapjes naar grote thema’s als de Opstand, de koloniën, verzet en emancipatie. Maar uiteindelijk is het geheel toch een enigszins willekeurig samenraapsel van, veelal succesvolle, Nederlanders uit zes eeuwen. Allemaal interessante biografieën, en lekker vlot en goed geschreven, dat wel. Mooi om te zien hoe over iedereen waar je je in verdiept een goed verhaal te vertellen is. Maar wat nou het portret van Nederland is dat hieruit oprijst, blijft de vraag.

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine