Liever lokaal

Zaterdag, 29 april, 2017

Geschreven door: Annette van Ruitenburg
Artikel door: Marco Louter

Winaar Kookboek van het jaar 2015!

Op de eerste dag van de Kookboekenweek is Liever lokaal van Annette van Ruitenburg, René Zanderink, Elsje Bruijnesteijn en Ruth de Ruwe (fotografie) bekroond tot Gouden Kookboek van 2015. De bekendmaking en uitreiking van de prijs voor ‘het beste kookboek van de lage landen’ vond gisterenmiddag plaats in het tv programma Tijd voor Max (NPO2).

De vakjury over het winnende kookboek: ‘Dit kookboek is een perfect basiskookboek met ingrediënten die ons land rijk is, geschikt voor alle Nederlanders. De gezonde en eerlijke recepten uit dit boek zijn origineel, beknopt en niet ingewikkeld, waarbij elk recept begint met een korte informatieve tekst. Lokale producten van het seizoen staan echt centraal in dit boek.’

Het winnende kookboek Liever Lokaal is t/m 31 januari 2016 te bezichtigen in de tentoonstelling ‘Aan tafel!’ over eetcultuur in Nederland in Museum Meermanno in Den Haag.

Eten volgens de seizoenen en uit de nabije omgeving. Weten wat je eet en op zoek gaan naar het verhaal achter het eten. Dat is waar dit boek over gaat. De meeste kookboeken geven recepten voor producten die voorradig zijn in de winkel, de keukenkast, de koelkast en de diepvries. Maar is het niet logischer om uit te gaan van de producten die erom vragen om nu opgegeten te worden, van dat wat het land of de zee op dit moment te bieden heeft? Je kunt tegenwoordig allerlei alerts op je telefoon krijgen, van hooikoorts tot filemeldingen, maar vreemd genoeg niet: ‘de asperges bij boer Harmsen zijn nu op hun mooist!

Liever lokaal is het eerste boek dat het hele jaar rond voor elke dag opnieuw de vraag stelt: wat is er vandaag voorradig uit de natuur of van het veld en vraagt erom gegeten te worden? Champignons kunnen het hele jaar door in het donker gekweekt worden, maar er zijn elke maand verse wilde paddenstoelen of gekweekte soorten bij de leverancier te krijgen. En hetzelfde geldt voor vis, kaas, vlees en vele andere producten. Eten wat de nabije omgeving en het seizoen te bieden hebben hoeft beslist niet duurder te zijn. Het vraagt alleen om een andere benadering. De knop omzetten. Juist de sperziebonen uit Kenia zijn vaak duurder – om over de vervuilende food miles niet te spreken. Lokale producten zijn duurzamer, met meer zorg geproduceerd, zorgen voor meer biodiversiteit, hebben meer terroir en wellicht ook meer smaak! Er zit in ieder geval meer verhaal achter.’

Annette van Ruitenburg is een culinaire duizendpoot. Zij is initiatiefnemer en voorzitter van Slow Food Texel en schreef eerder al succesvolle kookboeken samen met fotografe Ruth de Ruwe, onder andere over vergeten groenten en over Texel en de andere Waddeneilanden. René Zanderink is bioloog en journalist. Hij adviseert over (agro)biodiversiteit en is lid van de commissie Ark van de Smaak van Slow Food Nederland. Elsje Bruijnesteijn is culinair schrijfster en schrijft op haar blog over slow koken met eten uit de natuur en haar (wilde) moestuin. Zonder blikjes, magnetron, E-nummers en ingewikkelde recepten.

Eerder verschenen op kookboekenrecensies.nl