Lift

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Linwood Barclay
Artikel door: Severine Lefebre

Begenadigde auteur verliest zich in overdaad aan informatie

[Recensie] Het is maandag. In Manhattan stappen vier mensen in een lift. Ze duwen de knop van de gewenste verdieping in, maar in plaats van daar te stoppen blijft de lift klimmen naar de top. Daar blijft hij enkele seconden stilstaan, daalt enkele verdiepingen, om daarna in een vrije val beneden te pletter te slaan. Het lijkt een vreselijk ongeluk te zijn, tot het de dag erna weer gebeurt. En de dag daarna. Overal in New York is er chaos, want dit is geen toeval meer. Rechercheurs Jerry Bourque en Loïs Delgado zijn belast met het onderzoek. Samen met de hulp van journaliste Barbara Matheson proberen ze in een race tegen de klok de waarheid te achterhalen. Voordat op donderdag de hoogste woontoren van de stad feestelijk wordt geopend.

Met Lift heeft Linwood Barclay een thriller neergezet die voor de nodige rillingen zorgt. Iedereen stapt wel eens in een lift, en zeker voor een stad als New York met zijn duizenden wolkenkrabbers is het een meer dan essentieel transportmiddel. Schakel ze allemaal uit, en er ontstaat een groot probleem. Er duiken thema’s zoals terrorisme. En uiteraard is er de politieke molen die op gang komt zodra duidelijk is dat er zich een ramp afspeelt in de stad.

Race tegen de klok

Het ideale thema om een spannende thriller op te bouwen. Alleen haalt de auteur niet alles eruit wat erin zit. De achterflap verraadt al veel, je weet al dat er nog ongelukken volgen. Zonde, want het ontneemt een deeltje van de spanning. Belangrijk dus dat de focus dan ligt op het onderzoek naar de dader en de race tegen de klok.

Daar zit het grootste probleem. Er wordt teveel dit vraagstuk afgeweken. Zo is het intrigerend om het effect op de hele stad van deze sabotage te zien. Maar er ontstaat ook een overvloed aan informatie die invloed heeft op de spanning en het tempo. Vooral halverwege lijkt de zoektocht naar de dader niet meer op de voorgrond te staan. Zodra dit naar het einde toe verandert, zit het verhaal weer op het niveau van in het begin. Snel en spannend.

De plot zit goed in elkaar en wordt geleidelijk aan opgebouwd. De vele onverwachte plotwendingen zorgen voor verrassingen en de finale is spectaculair. Linwood Barclay heeft een aangename en filmische schrijfstijl, met af en toe een vleugje humor. De personages goed uitgewerkt met elk hun eigen karakter en achtergrond. Lift is een origineel boek met een wat dubbel gevoel. Hoewel ik er erg van genoten heb en het boek vlot uit las, blijf ik achter met het gevoel dat niet alle potentie benut is. Dat is spijtig, want dit had een topthriller kunnen zijn. Lift gaat helaas niet naar de hoogste verdieping, maar krijgt van mij toch een heel mooie 3,5 sterren.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Kijk niet weg