Live 3.0

Maandag, 16 april, 2018

Geschreven door: Max Tegmark
Artikel door: Robert Visscher

Komt er een robotisch utopia?

De robots komen eraan! Hoe gaan we met ze om en welke rol speelt kunstmatige intelligentie straks in ons leven? In het toegankelijke boek Life 3.0 schrijft hoogleraar natuurkunde Max Tegmark over de opkomst en het belang van kunstmatige intelligentie.

[Recensie] Vredig leven ze samen op aarde: robots, mensen en tussenvormen zoals cyborgs. Alle mensen zijn gegarandeerd van een basisinkomen en hoeven niet meer te werken. Ondertussen vinden de machines de meest wonderlijke dingen uit en verkennen het heelal op zoek naar buitenaards leven.

Dit klinkt als het begin van een sciencefictionfilm, maar het is een van de toekomstscenario’s die wetenschapper Max Tegmark uitwerkte voor zijn boek Life 3.0, Mens zijn in het tijdperk van kunstmatige intelligentie. De hoogleraar natuurkunde van MIT schrijft over de manier waarop kunstmatige intelligentie ons leven ingrijpend gaat veranderen. Hij werkt meerdere scenario’s uit voor de toekomst, zoals het hierboven beschreven ‘libertair utopia’ waarin mensen en machine vreedzaam samenleven.

Superman

Volgens Tegmark komt leven 3.0 eraan. Hij deelt het leven in op het vermogen waarin het zichzelf kan ontwerpen. Eenvoudig gezegd ziet hij bacteriën als ‘Life 1.0’. Dat is maar een eenvoudige levensvorm. De komst van de mens zorgde voor versie 2.0. Wij kunnen ons bescheiden verbeteren en veranderen door kunstmatige tanden, knieën en pacemakers. Maar we kunnen onszelf niet flink upgraden, zodat we heel veel sterker of slimmer worden.

Bij life 3.0 kan dat wél, en dat is de volgende fase volgens Tegmark. Dankzij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie wordt dit mogelijk, zelfs nog tijdens ons leven, stelt de natuurkundige. We worden daardoor zelf een soort superhelden, krijgen de kracht van de Hulk, kunnen vliegen als Spiderman of zijn zo slim als Mister Fantastic. Door mensen en robots of computers te vermengen ontstaan cyborgs: half mens en half robot. Zoals Robocop in de film uit de jaren tachtig, die zowel politieman als robot was. Of misschien komt er wel kunstmatige intelligentie die de macht overneemt. In Life 3.0 komt het allemaal aan bod.

Het meest interessant in dit boek zijn de toekomstscenario’s, die je kunt zien als een soort gedachte-experiment. Tegmark werkt niet slechts een scenario uit waarvan hij denkt dat het de realiteit wordt. Nee, hij laat meerdere mogelijkheden en toekomstbeelden zien, en dat heeft een reden. Hij wil dat de lezer mee gaat doen aan de discussie over kunstmatige intelligentie. Die wordt nu al gevoerd door onder meer onderzoekers en liefhebbers van scifi, maar Tegmark wil dat er een publiek debat ontstaat. Daar moet zijn boek bij helpen. Tegmark is dus geen professor die de lezer wel even voorschrijft hoe alles in elkaar zit. Hij wil mensen enthousiasmeren en aanzetten om zelf na te denken.

Killerbots

Die poging valt te prijzen en Tegmark slaagt in zijn opzet. Hij maakt het onderwerp toegankelijk en geeft een goed overzicht van wat er speelt binnen het onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Het is geen toeval dat dit boek juist nu gepubliceerd wordt. Want op dit moment wordt de kunstmatige intelligentie al vormgeven. Maken we autonome killerrobots? Wie maakt de meeste kunstmatige intelligentie: is dat een kleine groep mensen of werken grote groepen en landen samen? Of zetten we robots zo in dat er straks gelijkheid komt in inkomen en aanzien van alle mensen? Het zijn maar een paar vragen, die Tegmark ook in het boek stelt, maar waarvan de antwoorden en oplossingen vergaande gevolgen kunnen hebben. Als we bijvoorbeeld echt killerbots ontwikkelen is de kans aanwezig dat ze zich tegen ons keren. Het zijn prikkelende vragen, die uitnodigen tot het voeren van een levendig debat. Dat is de grote meerwaarde van dit boek.

Eerder verschenen op Kennislink