Love & Lemons

Zaterdag, 11 augustus, 2018

Geschreven door: Jeanine Donofrio
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Veel meer dan alleen recepten met citroen

[Recensie] De schrijfster van het boek Love & Lemons is winnares van de Best Cooking Blog Award van Saveur. En Saveur is een heel groot culinair, reis- en lifestylemagazine. Als je door hen verkozen wordt tot beste foodblogger van Amerika dan zegt dat wel iets. Niet gek dat na het winnen van die prijs de foodblogster Jeanine Donofrio en haar man Jack Mathews een kookboek schreven. Je kunt al aan de naam zien dat Jeanine Donofrio Italiaans bloed in de aderen heeft. Maar ze wonen en leven in Austin, Texas en wie van mening is dat ze daar alleen maar dikke hamburgers en spareribs van de barbecue eten heeft het mis. Het boek Love & Lemons draait om groente en dan het liefst groente van het seizoen en zo vers mogelijk.

De opbouw van het boek is bijzonder. Het is niet ingedeeld naar Ontbijt, Lunch en Diner maar de hoofdstukken zetten allemaal één groente in het zonnetje. Zodoende ga je geen boodschappen doen met een recept in handen maar neem je de mooiste groente mee van de markt of uit de winkel en ga je aan de hand daarvan één van de recepten maken. De groenten die in dit boek aan de orde komen zijn allemaal goed verkrijgbaar in Texas en het zijn ook in ons land allemaal gangbare groenten (oké, behalve dat ene recept met Collard Greens) en het is verdraaid handig dat in ieder hoofdstuk één groente centraal staat. Heb je nog een bloemkool in huis? Een passend recept is zo gevonden.

Het boek is voorzien van paginagrote foto’s die allemaal even prachtig zijn. Het hele boek heeft een frisse en zonnige uitstraling. Het boek eindigt met pagina’s over Pesto, Salsa, Hummus, Guacamole en Smoothies met bij ieder recept 12 variaties die het net weer even anders dan anders maken. Helemaal aan het einde van het boek treffen we nog wat kleine tips en basisrecepten en een uitgebreid register waarin het makkelijk zoeken is aan.

Archeologie Magazine

Eerder verschenen op Culinette.nl (met een recept)