Loverboys

Zaterdag, 19 januari, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een mustread voor jonge meiden

[Recensie] Lisa en Kelly zijn twee goede vriendinnen van elkaar en zitten samen op de middelbare school. Ze komen in contact met Mo, een knappe en mysterieuze jongen die de meisjes wel ziet zitten. Mo lijkt enorm verliefd te zijn op Lisa en zij begint hem ook erg leuk te vinden. Zelfs Kelly is een beetje verliefd op Mo. Mo overlaadt Lisa met cadeaus en stiekem is hij ook aan het aanpappen met Kelly, zonder dat de meiden dat van elkaar weten. De meisjes willen alles doen om hun liefde te uiten voor Mo, maar dat gaat uiteindelijk veel te ver, aangezien Mo een loverboy is…

Helen Vreeswijk is een bijzondere schrijfster die na haar werk bij de recherche boeken begon te schrijven over bepaalde zaken waar ze mee te maken had bij haar werk. De boeken van Helen weten vele pubers nu nog steeds te inspireren en waarschuwen de lezers voor bepaalde criminele gevaren.

Helen wist mij veel uitleg te geven over een bepaalde vorm van criminaliteit, namelijk loverboys. Lisa en Kelly worden helemaal verliefd op Mo, maar zien hierin niet de gevaren van in. Hij geeft de meisjes veel cadeaus en zegt dat hij plannen heeft om met de dames te trouwen, maar hij zorgt er juist voor dat de dames de prostitutie in gaan en verslaafd raken aan drugs. Dit boek is haast een mustread voor jonge meisjes, aangezien dit ernstige probleem aangepakt moet worden. Jonge meisjes die dit boek zullen lezen, zullen veel waakzamer zijn voor de gevaren van loverboys en hopelijk herkennen ze zo sneller een loverboy. Loverboys wordt halverwege een vrij heftig boek, maar laat daardoor wel de ernst van de situatie zien.

Lisa en Kelly zijn twee jonge en vrij naïeve personages. Hierdoor kon ik mij niet goed inleven, aangezien de dames zo ver van mij afstaan. Ik zou al meteen alarm slaan als ik in zulke situaties terecht kwam, terwijl de dames tot over hun oren verliefd worden op Mo. Hier kon ik mij enorm aan storen, aangezien je als lezer overduidelijk ziet dat Mo totaal geen normale jongen is. De dames zijn dus niet al te snugger, maar dat is natuurlijk wel essentieel voor het verhaal, aangezien ze anders nooit in zulke erge situaties verzeild kunnen raken. Mo was voor mij een enorme stoorfactor en naar aanloop van het einde was ik erg benieuwd of de Lisa en Kelly weer veilig zouden kunnen zijn, waardoor ik haast het boek niet weg kon leggen. De schrijfstijl van Helen is ook heel vlot, waardoor je dit boek heel snel uit kan hebben.

Het was wat jammer dat een verhaallijn vanuit het perspectief van de politie ontbrak, maar aan de andere kant is het juist goed dat de focus voornamelijk op de meisjes werd gelegd. Dit boek is een grote waarschuwing voor loverboys, de boeken van Helen zouden gewoon verplicht leesmateriaal moeten zijn voor de middelbare school. Ik vond het verhaal soms heel onlogisch en onrealistisch, maar dat lag volledig aan mij, aangezien dit soort situaties tot op de dag van vandaag nog steeds plaatsvinden. Deze realisatie is echt heel schokkend, dus ik hoop dat veel jongeren de boeken van Helen Vreeswijk blijven lezen, zodat Nederland toch iets veiliger wordt dan voorheen.

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

Loverboys