Luister nooit naar je moeder

Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Kristien In-'t-Ven, Marloes de Vries
Artikel door: Rita Pontororing

Wijze vrouwen, wijze raad

[Recensie] De titel klinkt wat rebels, Luister nooit naar je moeder. Zo rebels wordt dat niet bedoeld. Het is een welgemeend  advies van Annie M.G. Smidt. “Dus doe nooit wat je moeder zegt, dan komt het allemaal terecht”,  vormen de slotregels van een leuk gedicht geschreven door M.G. Schmidt. Over een regenworm in Sneek die het advies van zijn moeder niet opvolgt. Bij de informatie over de schrijfster wordt uitgelegd waarom het goed is om af en toe een beetje de wijze raad van je moeder in de wind te slaan. Leuke vlot geschreven uitleg en mede hierdoor aan te bevelen om met dit hoofdstuk te beginnen. Jammer dat het boek niet hiermee begint.

Dat kan niet omdat de originele indeling van het boek, namelijk een sortering op plekken dat niet toelaat. Enkele voorbeelden: “De Salon”, “De bibliotheek”, “De keuken”, “Het Labo, en ook “De Slaapkamers.” Elke plaats weer een introductie op wie je daar kunt tegenkomen.

In elke ruimte staat beschreven met welke vrouwen je daar kunt kennis maken. Marloes de Vries heeft elke ruimte een eigen kleur gegeven, mooie kleurrijke illustraties. Hierbinnen staat uitgebeeld wie aanwezig zijn.

Heel fantasievol is de afgebeelde leeuwerik met de regenworm naar alle waarschijnlijkheid uit Sneek, die de Vries een prominente plek heeft gegeven op de bladzijde van het voorwoord. Deze afbeelding komt terug bij, jawel Annie M.G. Schmidt. Zo heeft de Vries de tekeningen bij de afzonderlijke verhalen ogenschijnlijk eenvoudig gehouden maar heel goed passend bij de vrouw op de desbetreffende bladzijde.

Nog een andere originele vorm om tot lezen van dit boek te komen is de introductie in het voorwoord in de vorm van een uitnodiging. Deze luidt: “Stel je een huis voor, waar  je binnenstapt, waar je aanbelt bij vrouwen die allemaal op hun eigen manier een plekje hebben veroverd in de wereld. In de huizen ben je heel welkom en je hoort er allerlei levenslessen en verhalen uit diverse tijden.” Geen uitnodiging om te lezen, neen om binnen te stappen en om kennis te maken. Kiezen voor een ruimte. Dat maakt nieuwsgierig.

De opzet van het boek maakt dat de jonge lezer kan kiezen uit een ruimte die aanspreekt. Als jong kind ken je nauwelijks namen van vrouwen met betekenis. Dan is het leuk als je uit bijzondere of alledaagse plekken kunt kiezen. Heel jammer is het, dat het moeite kost om een pagina te vinden. In de inhoudsopgave staat de paginanummering niet aangegeven.

Naast het  advies èn de titel van het boek  “Luister nooit naar je moeder” volgt de ondertitel  ”en andere wijze raad van belangrijke vrouwen.”

Auteur Kristien In-‘t-Ven heeft goed rekening gehouden met jonge lezers door de informatie leesbaar weer te geven, geen lange teksten, prettige alineaverdeling. Elke vrouw krijgt aandacht op één of twee bladzijdes. Het advies dat elke vrouw meegeeft is tevens de titel van het verhaal en dat geeft tegelijkertijd weer wat de beschreven vrouw wil zeggen. En niet te vergeten ook leuk om te lezen met allerlei weetjes er doorheen geweven.

Luister nooit naar je moeder is een boek dat informatief is, leuke verhalen vertelt, en andere wijze raad van belangrijke vrouwen doorgeeft. Bovendien kan veel wijze raad toegepast worden.

María Teresa Ruiz (astronoom) “Zonder fouten leer je niets.” Toepasbaar?
Dus de volgende keer dat je ouders boos op je zijn, zeg je: “Jullie zien het helemaal verkeerd. Mislukken is juist goed! Daar leer ik meer van. Vraag maar aan María Teresa.”

Een naslagwerk en heel speciaal om als moeder en dochter samen te lezen. Natuurlijk is het boek niet alleen geschreven voor meisjes. De geschiedenis van de vrouwen en hun betekenis is voor iedereen interessant. Met bovendien wetenswaardigheden kort en helder omschreven.

Stiekem geeft dit boek een speciaal gevoel als je dit aan een meisje cadeau doet. Of aan een vriendin met een dochter. En dan bijvoorbeeld lezen over Junko Tabei en haar levensles: “Geen berg is te hoog om te beklimmen.” Dan geef je toch wel een fijn cadeau.