Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Vervloet, Lies
Artikel door: Groot, Denise de

Luna, Schaduw van de Maan

De maan roept…

[Recensie] Toen ik een jaar of dertien was las ik mijn eerste boek in het Young-Adult genre, namelijk Twilight. Sindsdien heb ik een zwak voor boeken met bovennatuurlijke onderwerpen. Toen ik de kaft van Luna zag was ik eigenlijk al verkocht en wilde ik het boek lezen.

In het boek gaat het, verrassend genoeg, over Luna. Luna is een tiener die een beetje buiten de boot valt. Ze is anders en dat gevoel beheerst haar leven. Luna voelt zich aangetrokken tot de maan. Het verhaal gaat vooral over de strijd die Luna met zichzelf voert. Ze is constant in de war, zeker als ze merkt dat er gekke dingen gebeuren. Samen met een andere teruggetrokken tiener, Andrew, komt ze erachter dat ze bovennatuurlijke krachten heeft.

Zoals ik net al benoemde heeft de cover mij overgehaald om het boek te lezen. De cover is heel mysterieus. Aan het begin van elk hoofdstuk is de bladzijde ook versierd, wat goed bij het verhaal past. De proloog van het verhaal is vrij heftig. Je leest namelijk over de bevalling van Luna, een bevalling die gruwelijk misgaat. Daarna gaat het vrij snel over haar leven.

Het verhaal komt een beetje traag op gang. Ik vind ook dat de mysterieuze sfeer een beetje erg aangedikt wordt. Verder is de schrijfstijl van Lies Vervloet erg rustig en fijn om te lezen. Ze beschrijft de gevoelens van Luna erg nauw, waardoor je je gemakkelijk kunt inleven. Lies Vervloet heeft wat kinderboeken op haar naam staan. Haar eerste kinderboek is geschreven in het Spaans. Toch lag haar hart eigenlijk bij Young Adult. Luna is haar eerste boek dat in dit genre verschijnt.

In het verhaal gebeurt er verder vrij weinig. Luna komt door kleine gebeurtenissen erachter dat ze speciale krachten heeft. Het komt bij mij allemaal zweverig over en aan het einde van het verhaal wist ik nog niet precies wat Luna nou allemaal kon.

Ik merk dat ik niet helemaal overtuigd ben door het verhaal, maar het eindigt met een spannende cliffhanger. Hierdoor wil ik toch graag het vervolg lezen en beoordeel ik dit boek met drie sterren.