Ma Mummel en de Mummels

Zaterdag, 9 april, 2022

Geschreven door: Marijke van Os
Artikel door: Rita Pontororing

En als je wil…. kun je de Mummels óók in het echt zien

[Recensie] Ergens staat een huisje en daar woont Ma Mummel met haar Mummels van klei. Toch zijn het geen gewone beeldjes maar èchte Mummels die net als kinderen overdag spelen en ’s avonds gaan slapen.

Een van hen heet Wolkje. Als hij lacht schijnt de zon, maar je raadt het al, als hij huilt dan… ja dan gaat het regenen. Maar gelukkig is daar Mummel Piet, de inktvis met de vissenkom. En niet alleen Piet maar er zijn nog drie andere vrolijke, grappige en aparte. En met z’n vijven gaan ze op pad. Net als kinderen die vaak met elkaar op pad gaan, zo doen Mummels dat ook.

Het regent gelukkig niet meer want Wolkje is weer vrolijk. Leuk om met de andere vier Mummels buiten te zijn, te zien op het vermakelijke plaatje van het grappige vijftal. Op naar de vijver. Bij de vijver zien ze kikkers waar een beetje kattenkwaad mee uitgehaald wordt.  Ma Mummel vindt dat maar niks en allemaal moeten ze naar huis.

Ma Mummel kan net als elke ouder niet zo heel lang boos zijn, dus gelukkig komt het weer goed. En ’s avonds… is het gewoon kinderbedtijd of Mummelbedtijd.

Dit vrolijke boekje met kleurrijke illustraties nodigt uit om het te pakken, te bekijken en natuurlijk voor te lezen. De Mummels hebben grappige namen en zien er uit zoals ze heten. Maar dan heel bijzonder. Elke Mummel zie je apart op een bladzijde zodat je de naam én zoals de Mummel eruit ziet goed kunt bekijken. Leuk om met kinderen over de namen te praten en elke Mummel goed te bekijken.

Dat zouden kinderen ook doen als ze de Mummels in het “echt” zouden zien, toch? Dat kan. De Mummels zijn niet zo maar figuurtjes, het zijn beeldjes van keramiek gemaakt door Marijke van Os. Haar Mummels zijn fantasievol gemodelleerd en in dit boek zie je de levendigheid van de bladzijdes afspatten, want de beeldjes zie je terug in de illustraties van Ma Mummel en de Mummels. Het eerste kinderboek van Van Os; de tekst is eveneens van deze keramiste, tekenaar en beeldhouwster. En voor ons volwassenen, er is ook een boek verschenen over haar werk met haar naam als titel Marijke van Os.

Ma Mummels en  de Mummels is een boek waar de glimlach van voorlezer en luisteraartjes nog lang op de gezichten te zien zal zijn.