Madame Poubelle

Zaterdag, 28 juli, 2018

Geschreven door: Joris Leijten
Artikel door: Katelijne van Alem

“Madame Poubelle heeft een stapel papier gevonden in de blauwe vuilnisbak van nummer 6”

De auteur en illustrator

Clémence Leijten  studeerde aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen. Ze specialiseerde zich in Cultureel Werk en werd hoofd van de Buitendienst van Het Tropenmuseum in Amsterdam. Ze studeerde later Psychologie en startte haar eigen cursuspraktijk. Ze ging boeken publiceren over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out. In 2016 ontstond de eerste samenwerking met Joris Leijten, het project Madame Poubelle werd gerealiseerd.

Joris Leijten volgde de opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie). Hierna begon hij voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Zo ontwikkelde hij onder andere lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn en maakte hij speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van de Open Monumentendag. Van 2013 tot 2016 was Joris verantwoordelijk voor de communicatie bij de Stichting en het festival Gebroeders van Limburg. Samen met Clémence publiceerde hij Madame Poubelle. Het project Meneer Boek is een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten.

Achterflaptekst

“Ze is geen Franse freule, maar een pientere en grappige Nederlandse mevrouw. Niemand schijnt haar echte naam te kennen, maar iedereen noemt haar Madame Poubelle, omdat ze altijd bezig is met vuilnisbakken. In Frankrijk heeft de vuilnisbak immers: La Poubelle.

Voor Madame Poubelle hebben alle dingen waarde, ook als ze kapot zijn of zomaar zijn weggegooid. Als ze in een vuilnisbak een gipsen schaapje van een kerststal vindt met maar drie pootjes, neemt ze het mee naar huis, zet het in haar eigen kerststal en zegt dat een schaap op drie benen ook mag meedoen.

Korte verhaaltjes geschreven voor jonge kinderen en hun ouders over de zoektocht van Madame Poubelle. Ze doet iets met haar spulletjes dat je niet verwacht. Vaak ontroert Madame Poubelle en je kunt ook hartelijk om haar lachen.

Verhaal

In dit boek vind je op iedere pagina een nieuw verhaaltje. Madame Poubelle vindt steeds in een vuilnisbak in haar omgeving een voorwerp waarmee ze iets gaat doen. Zo vindt ze bijvoorbeeld een centenbakje en denkt terug een vroeger toen ze de orgelman met zijn centenbakje zag. Of ze vindt feesthoedjes net op een dag dat ze met het verkeerde been uit bed is gestapt. Met de feesthoedjes maakt ze een feestje voor de buren, waarna ze weer helemaal blij is.

Zo beleef je steeds opnieuw in een kort verhaaltje een mooi avontuur met Madame Poubelle.

Vormgeving

Een duidelijk boek met korte verhalen die goed te volgen zijn voor kinderen. Allerlei thema’s komen erin voor: zo kun je het hebben over het hergebruikt van spullen, wanneer gooi je iets weg, wanneer koop je iets nieuws? En zou je spullen niet door kunnen geven aan een ander? De verhalen worden onderbouwd met tekeningen in zwart-witte tinten.

Ook kun je het boek in een knutselproject gebruiken, van bijvoorbeeld afval kunnen nieuwe producten en knutselwerken gemaakt worden. Daarnaast zou je met je kind(eren) naar een tweedehands winkel kunnen gaan en kijken wat daar allemaal te vinden is. Met je kind(eren) of in de klas kun je het ook hebben over wat je allemaal voor een verschillende dingen kunt doen met spulletjes. Zo vindt Madame Poubelle bijvoorbeeld wasknijpers waarvan ze er eentje gebruikt voor een pluk haar die steeds voor haar ogen waait.

Wel moet echt jonge kinderen misschien uitgelegd worden dat ze niet zomaar in alle vuilnisbakken moeten gaan kijken. In het boek lijkt dat heel normaal, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om zomaar alles te openen op straat.

Het boek is te bestellen via http://madamepoubelle.nl/index.php

De marskramer, over de wereld van Joris Joleijt

Madame Poubelle