Dinsdag, 18 januari, 2022

Geschreven door: Anne Eekhout
Artikel door: Lalagè

Over de schrijver van Frankenstein

[Recensie] De vierde roman van Anne Eekhout is gebaseerd op het leven van Mary Shelley, de schrijver van het bekende griezelverhaal Mary passen goed bij dit gezelschap.

“Ze voelt hoe de armen van de slaap zich uitvouwen als vleugels, haar strak omwikkelen, beschut, niet akelig, en haar bewustzijn meenemen.”

De scènes uit 1816 worden afgewisseld met hoofdstukken die zich in 1812 afspelen. Mary logeert een paar maanden bij een familie in Schotland, waar ze een innige vriendschap ontwikkelt met Isabella. Samen vragen ze zich af wat meneer Booth in zijn schild voert. Deze man van Isabella’s zus heeft een bierbrouwerij, waar hij ook experimenten uitvoert. Tegelijkertijd waarschuwt meneer Booth Mary dat ze niet te innig met Isabella moet worden.

Mary en Isabella zien een monster, tot twee keer toe. Werkelijkheid en fantasie lijken door elkaar te lopen. Mary begint te twijfelen aan haar herinneringen. Tegen het einde droomt ze dat ze iets heeft gedroomd. Daar zie ik een verwijzing in naar Op een nacht, de briljante tweede roman van Anne Eekhout.

“Alle kinderen geloven in heksen. In geesten, in de duivel. Misschien dat we toen we ouder werden zijn gaan denken dat het niet waar was omdat we niet meer durfden geloven dat het waar was. Maar misschien hebben de kinderen gelijk, zien zij de wereld zoals hij is, voordat de pragmatische ernst van de volwassenheid er een doek overheen legt. Zien zij als enige de complete wereld, waarin alle dingen bestaan, alles waarin je kunt geloven.”

Monsters worden symbool voor de angsten die in ieder van ons leven. De filosofische gedachtes daarover zijn prachtig. Helaas vind ik Mary niet zo meeslepend als Annes eerdere boeken. Ik mis de spanning, ondanks de kenmerkende beklemmende sfeer. Het kost me elke keer wat moeite om het boek weer op te pakken. Ik had gewild dat ik weer een lyrische bespreking kon schrijven, maar dat gaat me nu niet lukken. Wel ben ik geïnspireerd om eindelijk het verhaal over Frankenstein te lezen. Daarover binnenkort meer.

Eerder verschenen op Lalagè Leest

Nicolas en de verdwijning van de wereld

Op een nacht