Masterclass dips

Zaterdag, 15 augustus, 2020

Geschreven door: Ramon Brugman
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Dips en dippers uit 21 landen

[Recensie] In de serie Masterclass van Carrera Culinair is het boek Dips van Ramon Brugman verschenen. Nu zou je op het eerste gezicht kunnen denken dat er alleen dips in dit boek staan. Niets is minder waar. Ramon is dol op dips, spreads en zaken om mee te dippen. De zogenaamde dippers. Ook die worden zelfgemaakt. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om de overheerlijke dips en spreads met kant en klaar gekochte dippers te eten. Maar zelf maken is wel erg leuk en lekker. Of het nu knäckebröd is of kroepoek (ja, helemaal zelf maken), Zweeds roggebrood of kaasscones en nog veel meer.

Ramon heeft een handige indeling voor het boek gekozen. Achtereenvolgens zien we 21 landen en in ieder hoofdstuk over een land staan ongeveer twee dippers en vijf dips/spreads. Natuurlijk kun je zelf allerlei combinaties bedenken. Dan neem je een dip uit Mexico en die eet je met een dipper uit Zweden. Zo heb je een heleboel variaties en is de combinatie dip/spread en dipper steeds weer verrassend.

Wie denkt dat je zo’n dip of spread ook zelf wel kunt bedenken moet toch maar eens door dit boekje heen bladeren. Er staan natuurlijk wel wat bekende recepten in. Pesto bijvoorbeeld. Maar direct daarna staat een overheerlijke sardientjesdip. Wat dacht je van een rendangdip of Indonesische rillettes van makreel. Een typische Griekse dip is Tirokafteri en ook Melitzanosalata. Ben je ooit in Griekenland geweest dan herken je veel in deze dips. Verrassend is de Egyptische bietendip en ook altijd heerlijk is de Engelse Bluestiltondip. Of maak je eigen smeerkaas.
En iedere keer weer met verrassende dippers die je allemaal een keer wilt maken.

Het is een geluk dat we dit jaar de Culiperslunch bezochten want daar stond Ramon met een aantal van zijn dips en dippers. Iedereen kon proeven. En dat was een succes want niet alleen zijn al die dips, spreads en dippers heerlijk, ze zien er vaak ook nog spectaculair uit.
Ramon Brugman heeft met Dips een echt smulboekje afgeleverd waar je vaak plezier van zult hebben.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Borrelbijbel