Meer gelukkig dan niet

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Adam Silvera
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Silvera laat zien dat je goed bent zoals je bent

[Recensie] Aaron is zestien jaar en weet haast niet meer hoe het is om gelukkig te zijn. Hij heeft een vriendin en goede vrienden, maar door familiedrama voelt hij zich niet goed. Hij ontmoet Thomas, een jongen waar hij het meteen goed mee kan vinden. Hij kan eindelijk vertellen over zijn verleden en zijn toekomst, maar de kans bestaat dat de schaduwen van zijn verleden weer terugkeren… Aaron zou graag zijn geheugen willen resetten, maar wil hij wel vergeten wie hij werkelijk is?

Meer gelukkig dan niet is een verhaal waar ik even in moest komen, maar dat me uiteindelijk compleet wist te grijpen. Je leest over Aaron, een zestienjarige jongen die zijn weg nog niet kan vinden. Hij is blij met zijn vriendin, maar hij voelt ook dat er iets mist. Zijn vader pleegde zelfmoord een tijdje terug en hijzelf heeft ook een poging gedaan, maar hij probeert langzaam weer gelukkig te worden. Het eerste deel geeft niet al te veel weg, maar over de helft van het verhaal wordt steeds meer duidelijk en kan je het boek haast niet wegleggen.

Adam Silvera laat zien dat hij zelfs bij zijn debuut een fenomenale schrijfstijl heeft. Sommige personages vond ik op het begin wat vlak, maar aan het eind van het verhaal heb ik van iedereen een goed beeld. Ook vind ik het sciencefiction-aspect erg interessant: er bestaat een organisatie die ervoor kan zorgen dat je je geheugen kan laten wissen. Mensen die trauma’s willen vergeten kunnen er terecht, waardoor je ook gaat nadenken of je zelf dingen zou willen vergeten.

Dit boek is een prachtig verhaal dat niet alleen bedoeld is voor mensen die niet heteroseksueel zijn, maar ook voor mensen die zich soms anders voelen dan anderen en zich schamen voor zichzelf. Silvera laat zien dat je goed bent zoals je bent, en dat je nooit voor jezelf moet weglopen. Dit is een erg emotioneel boek en op veel vlakken vrij heftig, maar weet ook mooie boodschappen te geven aan de lezer. Echt een pareltje voor in je boekenkast!

Wandelmagazine

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

Op het einde gaan ze allebei dood