Meester legende

Zaterdag, 17 oktober, 2020

Geschreven door: Stephanie Garber
Artikel door: Joost Zuijderduijn

De verslavende wereld van Caraval

[Recensie] Tella weet genoeg over Caraval, een festival dat weer gehouden gaat worden tijdens de 75ste verjaardag van de keizerin van het Meridiaanse Keizerrijk. Tella kan informatie winnen over haar verdwenen moeder, maar daarvoor moet ze achter de naam komen van Legende, de persoon achter Caraval. Dit moet ze doen voor een kwaadaardig persoon die Legende wil uitroeien. Tella doet er alles aan om het spel te winnen en zo haar moeder weer te vinden, maar haar fascinatie voor Legende wordt groter en groter.

Caraval is een knaller van een boek waar ik alleen maar meer van wilde. Het vervolg zou gaan vanuit een ander perspectief, namelijk Tella, het zusje van Scarlett. Ik was erg benieuwd wat haar verhaal zou zijn, dus ik pakte het boek na het lezen van Caraval snel op. De covers voorspellen in ieder geval veel goeds, want deze zijn echt prachtig!

De schrijfstijl van Stephanie Garber doet me goed. Ze weet haar verhaal heel beeldend te maken, zeker door haar gebruik van het noemen van kleuren. De hele wereld van Caraval komt gewoon tot leven, letterlijk alles zag er voor mij sprankelend uit. Omgevingen, gebouwen, kleding, personages, alles wordt beschreven met de beste woorden die je kan bedenken! In dit deel merk je gewoon dat het fantasygehalte veel groter wordt. Bepaalde magische dreigingen komen nu meer naar voren, wat ik maar al te interessant vond. Ook het mysterie rondom Legend is erg aangrijpend en als lezer moet je gewoon verder lezen zodat je de ontknoping mee kan maken.

Tella is een eigenzinnig personage die ik eigenlijk erg leuk begon te vinden. In het eerste deel vond ik haar gedrag vaak heel raar, maar nu merkte ik juist dat haar onvoorspelbare acties juist veel karakter tonen. Tella heeft pit, een sterke wil en denkt niet snel na, maar handelt juist meteen. Ze neemt sneller risico’s en houdt van een uitdaging. Haar sterke karakter is juist heel verfrissend, zeker omdat je eerst las vanuit de bedachtzame Scarlett. Ook andere personages vond ik erg tof, zo was de Hartenprins een heel gevaarlijk en mysterieus personage. Ik ga hem zelfs tijdens Yaltival cosplayen! Hij bracht een bloederig randje aan dit verhaal, Stephanie Garber weet steeds meer gruwelijke taferelen te beschrijven in haar verhaal. Bepaalde personages uit het eerste boek krijgen nu alleen wat minder aandacht, maar ik vermoed dat zij weer op de voorgrond gaan komen tijdens het volgende deel.

Dans Magazine

Goed, hoewel ik genoot van de personages en de schrijfstijl, was de ontknoping van het verhaal iets voorspelbaar. Ik wist al snel de identiteit van Legende en de laatste plottwist was te verwachten, hoewel dit wel logisch was voor het verhaal. Hoewel het einde ietwat voorspelbaar was, kan ik niet wachten op het vervolg (en ook het afsluitende deel van deze trilogie). De spanningen lopen op, de personages zorgen ervoor dat je alleen maar meer wilt en de wereld van Caraval is gewoon verslavend! Al met al was dit een waardig vervolg op Caraval en tel ik de dagen af naar het afsluitende boek van deze serie.

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy