Meisje Bloem

Zaterdag, 22 juni, 2019

Geschreven door: Clémence Leijten
Artikel door: Katelijne van Alem

Maar Bloem, wat is dat dan, bewaard? Meisje Bloem denkt na over bewaard

De auteur en illustrator

[Recensie] Clémence Leijten  studeerde aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen. Ze specialiseerde zich in Cultureel Werk en werd hoofd van de Buitendienst van Het Tropenmuseum in Amsterdam. Ze studeerde later Psychologie en startte haar eigen cursuspraktijk. Ze ging boeken publiceren over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out. In 2016 ontstond de eerste samenwerking met Joris Leijten, het project Madame Poubelle werd gerealiseerd.

Joris Leijten volgde de opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie). Hierna begon hij voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Zo ontwikkelde hij onder andere lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn en maakte hij speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van de Open Monumentendag. Van 2013 tot 2016 was Joris verantwoordelijk voor de communicatie bij de Stichting en het festival Gebroeders van Limburg. Samen met Clémence publiceerde hij Madame Poubelle. Het project Meisje Bloem is een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten.

Achterflaptekst

“Meisje Bloem vindt in dozen op zolder spullen die haar ouders bewaard hebben. Die spullen vertellen haar over lang geleden, maar ze ontdekt door hen ook wie zij zelf is. Het spoort haar aan verder na te denken en nieuwe verrassende dingen te doen. Meisje Bloem groeit in de spullen die ze vindt. Meisje Bloem kiest haar eigen weg. Ze is een originele denker. Dat komen we te weten door wat ze zegt over woorden die haar opvallen. ‘Eigen weg’, zegt ze, ‘is als je wilt slapen met je hoofd op de plek van je voeten.’

Meisje Bloem is een prentenboek voor kinderen en grote mensen over een meisje dat Bloem heet. Op zolder waar ze ongestoord zichzelf kan zijn, vindt zij dozen met spulletjes. Ze maakt in dit prentenboek  verhalen bij die spullen. Die zijn soms ontroerend, soms verrassend, maar altijd geven ze een beeld van een meisje met een eigen kijk op de wereld.”

Verhaal

In dit prentenboek staat 52 korte verhaaltjes. Bloem denkt en praat over de spullen op zolder. In de verhaaltjes leert ze van alles, ook over zichzelf. Zo is er bijvoorbeeld het verhaaltje over de vork. Een vork die anders is, omdat hij kromgebogen is. Deze vork doet haar denken aan mensen die kunnen denken ‘met een bochtje.’ Deze mensen noemt ze krulmensen. In het verhaaltje ‘De pop’ ontdekt ze dat het leuk is om een vriend te hebben. En in het ‘muziekding’ ontdekt ze dat je soms veel emoties bij muziek kunt hebben, zo mooi kan muziek zijn dat je er bijvoorbeeld om moet huilen.

Vormgeving

Een stevig boek met zwart-wit illustraties. Bij ieder verhaaltje staan drie illustraties. Het boek leent zich om samen te lezen met kinderen en te praten over het leven, ook om te filosoferen.

Extra materiaal

Bij het boek zit een knippopje, leuk om met kinderen in elkaar te zetten.

De verhaaltjes van het boek zouden goed opgenomen kunnen worden in de lessen op een basisschool of bijvoorbeeld bij de naschoolse opvang. Zo kun je met de kinderen bespreken of ze een zolder hebben, wat er bij hen allemaal op zolder te vinden is. Welke materialen heb je gevonden en wat vind je van deze materialen.

Op de site van het prentenboek Meisje Bloem vind je nog allerlei informatie over het boek en leuke tips.

Naast dit prentenboek bestaat er nog een lesboek De gedachten van Meisje Bloem. Met dit lesboek kun je je verder verdiepen in het prentenboek.

De marskramer, over de wereld van Joris Joleijt