Meisjes zoals wij

Zaterdag, 13 juni, 2020

Geschreven door: Christina Alger
Artikel door: Paula van Mourik

Een  spannend verhaal met een sterke vrouwelijke hoofdpersoon

[Recensie] Hoofdpersoon in Meisjes zoals wij is FBI-agente Nell Flynn. Na jarenlange afwezigheid keert zij terug naar haar ouderlijk huis in Suffolk County. De reden is triest: haar vader is omgekomen bij een motorongeluk en samen met zijn vrienden en collega’s gaat Nell zijn as uitstrooien. Kort daarna wordt in de duinen in Shinnecock County Park het lijk van een jonge vrouw aangetroffen. Haar dood vertoont gelijkenissen met de moord op een andere jonge vrouw, het jaar daarvoor. Nells vader, die ook politieagent was, leidde het onderzoek. Hij werkte nog steeds aan de zaak toen hij verongelukte.

Wanneer Lee Davis, de ex-partner van Nells vader, haar vraagt om hem te helpen met het onderzoek in deze nieuwe zaak, hoeft ze niet lang na te denken. Maar al snel rijst bij Nell het vermoeden dat haar vader meer wist van de moorden en lijkt het er op dat zijn collega’s bij de lokale politie hem de hand boven het hoofd willen houden.

Gevoel voor rechtvaardigheid

Meisjes zoals wij is een thriller die moeilijk weg te leggen is. Het verhaal begint rustig, de spanning wordt langzamerhand opgebouwd. Regelmatig word je als lezer op het verkeerde been gezet waarbij je je afvraagt wie wel en wie niet te vertrouwen is.

In de eerste hoofdstukken maakt de lezer kennis met Nell. Aan de hand van flashbacks leer je haar steeds beter kennen. Toen zij nog maar zeven jaar was, is haar moeder vermoord en bleef Nell achter met haar vader die er een Spartaanse opvoeding op na hield. Na haar vertrek uit Suffolk Country hebben ze elkaar in geen jaren meer gesproken. Pas de laatste tijd hadden ze weer sporadisch contact. Nell heeft een sterk karakter en een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Ondanks dat alles erop wijst dat haar vader meer wist van de moorden, wil Nell toch de onderste steen boven laten komen. ook al zou dit betekenen dat haar vader een moordenaar was.

Het verhaal speelt zich af op Long Island en is filmisch geschreven. Regelmatig beschrijft de auteur uitgebreid het landschap, de natuur en de dorpjes op het eiland waardoor het verhaal zich voor de ogen van de lezer af gaat spelen. Beeldend, vlot en afwisselend, wat wil je nog meer? Alhoewel de moorden worden opgelost, is het verhaal niet helemaal af. Nell heeft tijdens haar werk als FBI agent kortgeleden een heftig incident meegemaakt. De gebeurtenissen spelen haar nog steeds parten. Daarnaast gaat Nell een nieuwe fase in haar leven in, hetgeen een mooi uitgangspunt zou zijn voor een nieuwe thriller rondom het personage Nell Flynn. Meisjes zoals wij is een aanrader voor de fans van Karen Slaughter. Een goed geschreven verhaal met wat plotwendingen en een verrassend eind. Een pageturner waar je geen genoeg van krijgt.