Midnight Chicken

Zaterdag, 10 april, 2021

Geschreven door: Ella Risbridger
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een levensverhaal en kookboek tegelijk

[Recensie] Vanaf de eerste regel is het raak en kom je niet meer los uit Midnight Chicken van Ella Risbridger. Het is zoveel meer dan een kookboek. Het is een boek over het leven. En vooral, zoals de schrijfster in haar voorwoord zegt, over de wens om te leven. Het is een boek met persoonlijke verhalen. Aan het begin krijgen we een overzicht van wat je normaal gesproken allemaal in huis moet hebben als je gaat koken. Een beschrijving van de noodzakelijke ingrediënten. Maar tegen die tijd weet je al dat dit geen doorsnee kookboek is. Al staan er nog zulke lekkere recepten in. Hartverwarmende recepten.

“De recepten in dit boek zijn recepten die je kunt maken als je een beetje aangeschoten bent. Het zijn recepten die beter smaken met een fles wijn en een stuk brood om de saus op te deppen.”

Er was een tijd dat het niet goed ging met Ella Risbridger. De wereld overweldigde haar en op een gegeven moment lag ze op de vloer in de gang naar die drukke, volle wereld te kijken en vroeg zich af of ze ooit nog op zou staan. Dat deed ze met behulp van de Lange Man en ze braadde een kip die ze tegen middernacht, samen met de Lange Man opat. Vanaf dat moment werd koken synoniem aan overleven en overeind blijven want het leven had nog meer narigheid voor haar in petto. Tussen de recepten door vertelt Ella over dat leven. Het zijn autobiografische verhalen die soms lief zijn en je ook tot tranen toe ontroeren. Het zijn verhalen die vertellen waarom het leven, ondanks verdriet, toch zo de moeite waard is. Wat dat enorme verdriet in haar leven is (ze is dan pas 25 en al druk met dit boek bezig) lezen we in het dankwoord. Ik ga dat hier niet verklappen.

De manier waarop Ella Risbridger schrijft gaat soms door je ziel en zal niemand onberoerd laten. Buiten dat is het wel degelijk ook een kookboek met heerlijke recepten. Ella is een nogal impulsieve kok. Ze trekt de koelkast open, kijkt in de voorraadkast en gaat aan de slag. De beschrijving van de recepten bevat ook de beschrijving van kleine geluksmomenten en vooral humor. Ella heeft geleerd wat geluk is en geluk zit vaak in hele kleine dingen. Ze leert ons tussen het koken door om goed naar die kleine dingen te kijken en vooral om samen met vrienden te eten. Want zonder vrienden kan ze niet. Ze zijn haar levenslijn.

Naast lekkere recepten zoals tipsy pompoensoep met amaretto, rokerige bietensoep met pistachenoten, lasagne met geblakerde prei voor de zaterdagmiddag, Oosterse aubergine met gember of spaghetti met Marmite staat het boek ook vol met mooie en vooral fleurige aquarellen gemaakt door Elisa Cunningham.
De combinatie van de recepten, de verhalen en de aquarellen maken dit tot een heel bijzonder boek dat je niet mag missen. Geef het cadeau aan jezelf en aan je beste vrienden.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl