Midnight Sun

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Stephenie Meyer
Artikel door: Minca Huiberts

Het perspectief van de vampier

[Recensie] Het wereldberoemde liefdes verhaal tussen de vampier Edward Cullen en mensenmeisje Bella Swan is niet meer weg te denken uit de Young Adult categorie. Er volgden nog drie delen en nu, 10 jaar nadat Morgenrood verscheen, wordt het eerste deel vanuit Edward’s perspectief geschreven. Hoe ervoer de gedachten lezende Edward de eerste ontmoetingen tussen hem en Bella? Nu krijgen de lezers eindelijk de kans om een kijkje te nemen in zijn hoofd.

De eerste hoofdstukken van dit nieuwe, maar toch ook wel weer bekende verhaal, zijn heerlijk nostalgisch, maar ook vernieuwend om te lezen. Daar waar Bella onwetend en onervaren was op het gebied van de inwoners van Forks, leven Edward en zijn familie daar al langer. Het enige wat ze in stand moeten houden is de schijn van menselijkheid. Vanuit Edwards perspectief wordt een stuk uitvoeriger beschreven waar ze  allemaal rekening mee moeten houden. Dit maakt het verhaal op een of andere manier toch nog heel interessant, ondanks dat de aankomende gebeurtenissen bekend zijn. Wat vooral heel bijzonder was om te lezen, was de communicatie tussen Edward en zijn familie. En dan voornamelijk met Alice. Zij is een bijzonder personage, dat was al bekend. Maar omdat zij als enige op nog een andere manier met Edward kan communiceren, schept dit een ander soort band dan hij met de rest van zijn familie heeft. En als Alice je in de voorgaande delen ook aan het hart is gegaan, zal dat in dit boek opnieuw gebeuren.

Terwijl het verhaal vordert en er steeds meer bekende gebeurtenissen aan bod komen, wordt het verhaal ook wel wat langdradig. Op een of andere manier is Edwards denkwijze behoorlijk uitgebreid en dit zorgt er soms voor dat het verhaal stagneert. Het duurt dan soms erg lang voordat er weer iets dusdanig spannends gebeurd waardoor het verhaal weer volledig je aandacht opeist. Dit is voornamelijk in het middenstuk van het verhaal van toepassing. Eenmaal op de helft weet je als lezer waarschijnlijk wat er nog allemaal moet gebeuren en als die gebeurtenissen ook zo uitvoerig worden beschreven, lijkt het bijna alsof het niet meer allemaal in het boek kan passen. Gelukkig loopt het tempo in verder in de tweede helft van het verhaal weer wat op.  De gebeurtenissen volgen elkaar wat sneller op en ondanks dat Edwards gedachtegangen even goed voor lange alinea’s en hoofdstukken zorgen, loopt het verhaal gelukkig weer wat sneller.

Wat betreft de plotontwikkelingen is het verhaal natuurlijk voorspelbaar, het enige vernieuwende is de manier waarop Edward de hele gebeurtenissen heeft meegemaakt. Hierdoor kan het zijn dat sommige stukken wat langdradiger aanvoelen omdat je juist uitkijkt naar een bepaalde gebeurtenis. Daar is op zich niets mis mee, want als het goed is weten de lezers dit van te voren. Het is juist mooi dat de auteur ervoor heeft gekozen om Edwards kant van het verhaal nu aan de lezers over te brengen. Hierdoor komen zijn familieleden meer in beeld en wordt ook hun geschiedenis gedetailleerder uitgewerkt. Op die manier leer je het leven van hun als vampier een stuk beter kennen dan vanuit Bella’s perspectief in Twilight.

Midnight Sun is een must-read voor alle Twilight-fans. Het geeft een hele nieuwe inkijk in het verhaal en zorgt ervoor dat het leven van de vampiers duidelijker en uitvergroot wordt. Edwards familie krijgt een belangrijkere rol.

Eerder verschenen op MyWingedBooks