Mijn Arabische keuken

Zaterdag, 15 september, 2018

Geschreven door: Mounir Toup
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Liefde voor koken en goed eten

[Recensie] Er is geen twijfel over mogelijk. De grootste inspiratiebron in het leven van Mounir Toub was en is zijn moeder. Zij bracht hem liefde voor eten en koken bij door iedere dag drie zeer smaakvolle maaltijden op tafel te zetten die met liefde waren klaargemaakt. De kijkers van Grenzeloos koken op 24kitchen kennen Mounir Toub als de deskundige maar vooral vriendelijke Marokkaans-Brabantse topkok voor wie koken gelijk staat met het verspreiden van liefde en warmte. Dat doet hij niet alleen via een TV programma maar ook door les te geven in Eindhoven. En nu is een grote wens van Mounir in vervulling gegaan en is er het kookboek Mijn Arabische keuken.

Het boek begint met een eerbetoon aan zijn moeder en een beschrijving van zijn jeugd en loopbaan. Daarna volgt een overzicht van kruiden en specerijen die Mounir altijd in zijn keukenkast heeft en een woordenlijst met Marokkaanse benamingen voor een groot aantal ingrediënten die vaak in de Marokkaanse keuken gebruikt worden.

En dan gaat het boek echt van start met de hoofdstukken Basis, Broodsoorten, Salades en mezze, Soepen, Tajines, Vleesgerechten, Visgerechten, Vegetarisch, Bastilla’s, Couscous, Nagerechten en Koek en zo. Een register en receptenindex sluiten het boek af. Alle hoofdstukken worden voorafgegaan door een korte anekdote en bij alle recepten staat een prachtige foto. De namen van de recepten zijn er in het Marokkaans, het Nederlands en in het Arabisch. Als het nodig is wordt een gerecht of ingrediënt nader verklaard en ook kleine tips en trucs ontbreken niet.

Uiteraard treffen we hier en daar overbekende recepten voor bijvoorbeeld ingelegde citroenen of hummus aan. Veel van die gerechten hebben een originele twist en zijn net even anders dan anders. Dat zal wellicht ook komen omdat Mounir Toub ook de Nederlandse keuken een warm hart toedraagt en heeft samengewerkt met topkoks die hem de kneepjes van het vak hebben geleerd. Je ziet hier en daar dat gerechten een samensmelting zijn van de Marokkaanse en Nederlandse keuken.

Geschiedenis Magazine

Een keur aan heerlijke recepten trekt aan ons voorbij: zelfgemaakte kruidenolie of pikante ras el hanout,  Marokkaans ovenbrood, gegrilde courgette met harissaolie, Marokkaanse aardappelsalade of tuinbonensalade, Kiptajine met zoete aardappels en amandelen, De Mocroburger, Sardineballetjes en ga zo maar door. Er lijkt geen einde aan te komen en uiteraard is er ruim plaats gemaakt voor zoete gerechten. De Mango-oranjebloesemparfait of de Sinaasappelcarpaccio met dadels en munt komen zeker een keer op tafel.

Een mooi en zorgvuldig samengesteld boek waar de liefde voor goed eten en koken van iedere bladzijde afspringt. Geen onverkrijgbare ingrediënten en de beschrijvingen zijn zo duidelijk dat zelfs de minder geroutineerde kok zijn weg zal kunnen vinden in dit boek. Laten we hopen dat dit eerste kookboek van Mounir Toub niet zijn laatste zal zijn.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl