Mijn hart gaat door

Zaterdag, 22 juni, 2019

Geschreven door: Christoffer Holst
Artikel door: Jacqueline Stil

Verliefd in Stockholm en Londen

[Recensie] De eerste gedachte die ik had toen ik dit boek onder ogen kreeg was aan het lied van Celine Dion My heart will go on uit de film Titanic. En daar gaat het ook over. Het boek begint met één van de hoofdpersonen die de film Titanic kijkt. Het is Chavve, die erg van films houdt. Door het boek heen is dat te zien, ook aan het eind komt de film nog terug.

Mijn hart gaat door speelt in Stockholm en is een liefdesverhaal tussen twee jongvolwassen mannen die elkaar aantrekken en afstoten, met een hedonistische levenswijze. Hedonisme is een levenshouding waarbij genot de reden is voor handelen. Dit kan er zelfs toe leiden dat men dingen doet die moreel slecht zijn alleen maar omdat het aan degene die handelt, genot verschaft. Het gaat in het boek vaak over lekker eten, roken en het drinken van te veel alcohol. Ook films kijken en de liefde staan in dit hedonistische licht.

Pontus is afgestudeerd aan de toneelschool en kampt met depressies. Chavve zit na te zijn opgevoed door zijn oma op een cursus om bakker te worden. Hij houdt erg van bakken en daarover praten. Stiekum is hij verliefd op Jack, de hoofdpersoon uit de film Titanic, die wordt gespeeld door Leonardo di Caprio. Op zijn kamer heeft hij een poster van hem hangen.

Pontus en Chavve leren elkaar kennen via het Internet. Pontus chat onder de naam Ponpon. Chavve is vol verwondering dat ze een match hebben. Het maakt hem niet zo veel uit wie hij tot vriend heeft, als hij maar een vriend heeft. Pontus woont nog bij zijn ouders en een groot deel van het verhaal beschrijft dan ook zijn vader, moeder, broers en zusters. Het chatten vormt een welkome afleiding. De chats worden in het boek in een kadertje weergegeven.

De beide jongens willen elkaar beter leren kennen, maar voordat ze kunnen afspreken, komen zij elkaar bij toeval tegen op het metrostation. Ze geven elkaar direct een knuffel en hebben van alles te bespreken. De twee krijgen een relatie, zoenen met elkaar, spreken met elkaar af en gaan met elkaar naar bed. Al vrij snel komt er een kink in de kabel wanneer Pontus teveel van zijn medicijnen inneemt en in het ziekenhuis belandt. De lezer zou verwachten dat Chavve het daarna uitmaakt, maar in dit geval is het Pontus zelf die de relatie op een laag pitje zet, omdat hij tijd voor zichzelf nodig heeft. Hij wil in zijn eentje werken aan zijn herstel. Hij laat zich opnemen in een kliniek en krijgt kunstzinnige therapie.

Zijn de twee geliefden in staat om hun relatie de moeilijkheden te laten overwinnen?

Hilarisch wordt het boek wanneer Chavve filmscenes in het echt wil gebruiken om Pontus meer voor hem te laten voelen, bijvoorbeeld ‘kussen in de regen’ wat natuurlijk moeilijk te plannen is.

Chavve mist Pontus wanneer deze afstand probeert te nemen en besluit om zijn leven een andere wending te geven. Hij verhuist naar Londen om een bakkersschool te volgen. Daar heeft hij het erg naar zijn zin. Pontus probeert weer contact met hem op te nemen, hoe loopt dit af?

Verrassend in dit boek is dat de homoseksuele relatie van de twee jonge mannen geen vragen of rare acties oproept in het boek. De geliefden worden niet gediscrimineerd, gepest, noem maar op. Ook zijn ze niet promiscue. Kortom, een positieve stoot aan liefde die heel realistisch is. Het opbloeien van de liefde wordt mooi weergegeven met alle twijfels die daar bij horen.

Over de auteur

Christoffer Holst (geb. 1990) is uitgever en schrijver. De romantische komedie Mijn hart gaat door is zijn debuutroman, die in Zweden uitkwam nadat hij daarmee de tweede prijs had gewonnen in een schrijfwedstrijd. Christoffer Holst is een onverbeterlijke romanticus en vindt dat het leven meer zou moeten zijn zoals in de film. [Bron: website uitgever]