Mijn verhaal

Dinsdag, 10 december, 2019

Geschreven door: Michelle Obama
Artikel door: Wendy van den Berg

Je staande houden als first lady

[Recensie] Michelle Obama is acht jaar de first lady geweest, van 2009 tot 2017. Dit beslaat natuurlijk een groot deel van dit boek, maar dat is meer omdat ze daar niet omheen kan. Wel weet ze in dit boek de politieke kant grotendeels te vermijden, en als ze er al over schrijft, is dat in begrijpelijke taal. Zelfs iemand die niets van politiek afweet, kan dit boek lezen en het snappen. Dat vond ik op zich al een groot voordeel. Het mooie vond ik ook dat ze de randzaken eromheen beschrijft vanuit het oogpunt van de vrouw van Barack en de moeder van Malia en Sasha. Maar vooral vanuit zichzelf, hoe heeft zij zich staande gehouden als first lady en hoe heeft ze dit alles ervaren.

Het boek begint echter bij haar thuissituatie in haar jeugd. Hoe haar opvoeding was, wat haar ouders haar meegegeven hebben en hoe ze dat alles ingezet heeft in haar leven. Hoe ze Barack leerde kennen en vooral hoe ze betrokken raakte in de politiek en toch haar kinderen zo min mogelijk wou belasten met alles wat er bij kwam kijken. Een zo normaal mogelijk leven proberen te leven, maar dan wel in het witte huis.

Michelle heeft met dit boek een inspirerend verhaal neergezet. Vooral voor zwarte meisjes. Zij wil deze meisjes inspireren zodat ze hun doelen achterna jagen. Uiteindelijk vind ik het een inspiratiebron voor iedereen. Afkomst, geslacht, leeftijd, het heeft er allemaal niets mee te maken. Wat Michelle eigenlijk zegt is: “Heb je doelen, jaag ze na. Zorg dat je alles geeft om te komen waar je wilt zijn.” Een mooie boodschap van een krachtige, eerlijk vrouw die zo goed mogelijk probeert met beide benen op de grond te blijven staan.

Als je het boek gelezen hebt, zijn er eigenlijk weinig tot geen vragen over en lijkt het of je Michelle echt kent. Toch is het zo, dat niet alles in het boek beschreven kan worden, maar doordat er wel heel veel situaties aangehaald worden, lijkt het of je alles weet. Ik heb het boek dan ook twee keer gelezen. Ten eerste omdat het een erg fascinerend boek is, en ten tweede, omdat er zoveel op je afkomt dat je het gewoon nog een keer moet lezen, zodat alles ook daadwerkelijk binnenkomt.

Al haar gevoelens, gedachten, twijfels en kernwaardes komen aan bod. Al met al, een erg goed boek, dat inspireert.