Mijn vriendje Bang

Zaterdag, 22 juni, 2019

Geschreven door: Francesca Sanna
Artikel door: Katelijne van Alem

Ik wil naar buiten om mijn nieuwe buurt te verkennen… maar Bang is niet in beweging te krijgen

De auteur en illustrator

[Recensie] Francesca Sanna heeft in Sardinië haar opleiding gevolgd en verhuisde naar Duitsland en daarna naar Zwitserland. In Zwitserland voltooide ze de opleiding aan de Lucerne School of Arts and Design. Francesca is een Italiaanse illustrator en grafisch ontwerper. Ze inspireerde haar boek Mijn vriendje Bang op eigen ervaringen en angsten.

Achterflaptekst

“Als een klein meisje – de hoofdpersoon in dit bijzondere prentenboek – naar een ander land verhuist en naar een nieuwe school gaat, groeit haar vaste metgezel en vriendje Bang alsmaar groter en groter. Het meisje voelt zich alleen en ligt ’s nachts in haar bedje te woelen. Hoe moet dat toch: niemand vindt haar leuk. Ze begrijpt helemaal niemand en ze denkt dat ook niemand haar begrijpt.

Maar is dat wel zo? Hebben andere kinderen in de klas misschien stiekem ook een vriendje Bang?”

Angsten

In dit mooie prentenboek worden verschillende angsten geïllustreerd en daarnaast in woord verteld. Een fijn boek om met kinderen het thema ‘angst’ bespreekbaar te maken. Iedereen is wel ergens bang voor, maar dat durf je natuurlijk lang niet altijd te vertellen en toe te geven. Zoals in het boek ook goed te zien is, is het altijd fijner wanneer je kunt praten over wat je bezig houdt en wat je angsten zijn. Ontzettend mooi te zien in dit boek, echt een aanrader. Doordat het zo duidelijk getekend is, ook al goed te ‘lezen’ met jongere kinderen.

Vormgeving

Een fijn boek, gebonden met linnen. De illustraties zijn in eenzelfde kleurenpalet getekend en hebben een vriendelijke, rustige uitstraling. Vriendje Bang is wit en toch heel duidelijk aanwezig en zichtbaar. De tekeningen zijn tot in detail uitgewerkt en laten op iedere pagina een eigen verhaal zien. De tekst is uitstekend te volgen en sluit goed aan op de belevingswereld van het jonge kind.

Empathie

Naast het bespreken van het onderwerp angst, leert dit boek kinderen ook heel erg hoe belangrijk empathie is. Je mag zijn wie je bent en het is goed om je in te kunnen leven in anderen. Iedereen vindt andere dingen spannend en fijn, maar dit kun je niet altijd zo aan iemand zien. Daarom is het goed om iemand te leren kennen en voor kinderen om lekker samen te spelen op de manier hoe jij het leuk vindt.

Een heel mooi boek dat een speciaal plekje krijgt in onze boekenkast.