Minnaar

Zaterdag, 27 maart, 2021

Geschreven door: Ilse Ruijters
Artikel door: Roelant de By

Waarom een seksuele affaire een afrader is voor vrouwen van veertig plus

[Recensie] Was Ilse Ruijters’ derde thriller, Meisje van me, een spannend en sexy verhaal over kinderloosheid, adoptie en babyroof, haar nieuwste boek lijkt, die lijn door te zetten. Spannend is Minnaar zeker, maar bepaald geen aanrader voor vrouwen van rond de veertig om een minnaar te nemen. Schuldgevoel, jaloezie en wraak zijn de hoofdbestanddelen van dit boek.

Het begint met een dagboekfragment waarin er onomwonden over passie en hunkerende liefde wordt gesproken. Door het hele verhaal heen komen er meer van dergelijke fragmenten. Minnaar kent geen hoofdstukken, maar is ingedeeld in een paar grote periodes: Zucht, Bries, Wind, Storm, Orkaan, Tornado, Stil, en Nieuwe Wind. Elk van deze natuurkrachten staat voor de gemoedstoestand van Nina, het hoofdpersonage.

Haar echte leven

Minnaar begint als Nina haar affaire met Søren, een vroegere vriend van haar zoon, wil beëindigen. Ze beseft dat de tijd (en de seks) die ze doorbrengt met Søren, niet verenigbaar zijn met haar normale leven. In haar normale leven heeft Nina een man en twee kinderen. Haar broer Bart is jong overleden, waarover Nina worstelt met schuldgevoelens. Ze voelt dat Søren langzaam maar zeker een onderdeel wordt van haar echte leven, maar dat wil zij niet.

Søren is een onafhankelijke, knappe jongen wiens passie kitesurfen is. Als jonge puber is hij wel eens meegegaan op vakantie met Nina’s gezin, als vriend van haar zoon. Sterk is hoe Ruijters Sørens enorme fixatie voor Nina volkomen logisch maakt. Een heftige seksuele relatie kan niet uitblijven.

Zoals in een thriller betaamd komen de details over de dood van Nina’s broer Bart boven water. Regelmatig ziet Nina een verschijning van haar broer en heeft (in zichzelf) gesprekken met hem. Die passages geven eerder een wanhopig verlangen weer, dan dat ze een bovennatuurlijk tintje hebben. Ze kan immers nergens met het verhaal van haar minnaar terecht.

Begin van een nachtmerrie

Het moment dat ze definitief de stekker uit de relatie trekt, is het begin van een nachtmerrie. Søren pikt het niet en bedreigt en chanteert haar. En dan wordt het van kwaad tot erger, gesymboliseerd door de delen met namen van verschillende winden.

Er gebeuren vreselijke dingen met de gezinsleden. Ogenschijnlijk is er geen verband met Søren te vinden, maar Nina weet wel beter. Maar hoe kan ze zeggen wat ze vermoedt zonder zelf haar affaire op te biechten? In een rollercoaster dendert het boek naar zijn climax, om er daarna nog een venijnig staartje aan toe te voegen. Dé waarheid bestaat namelijk niet. Er is alleen een perceptie van het leven. Alles hangt af van aan welke kant je staat.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

De onderkant van sneeuw

De onderkant van sneeuw