Misschien is het anders

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: David Yoon
Artikel door: Sanne Wortman

Liefde versus verwachtingen van ouders

[Recensie] Frank Li is Koreaans-Amerikaans. In die volgorde. Zijn racistische ouders hebben dan ook het liefst dat hij verliefd wordt op een Koreaans meisje. Als Frank vervolgens voor een blank meisje valt, begint zijn leven steeds ingewikkelder te worden. Maar is alles wel zoals het lijkt? Of is het allemaal toch heel anders dan Frank dacht?

Misschien is het anders komt langzaam op gang. Hier moet je even doorheen want het einde maakt het meer dan de moeite waard. En ook al gaat het verhaal in het begin langzaam, wel is het over het algemeen fijn om te lezen. Vermakelijke dialogen, sterke personages, zware onderwerpen zoals racisme en verwachtingen zetten aan het denken. Bijvoorbeeld hoe Franks ouders echt alleen Koreanen goed vinden en grapjes maken over Chinezen, zwarte mensen en Mexicanen. Het is overduidelijk dat Frank hier anders over denkt, maar dat de discussie aangaan met zijn ouders niet echt een optie is. Je voelt hoe moeilijk dit is voor hem.

Daarnaast geeft vooral liefde meer diepgang aan Misschien is het anders. David Yoon weet op de een of andere manier de kern van te pakken te krijgen. Hoe elk detail van de ander prachtig is, elk berichtje een wonder, elk moment samen alsof je op wolken loopt. Maar ook dat het soms heel moeilijk is, door omgeving, omstandigheden, gebeurtenissen. Wat is nou echt liefde? En wat moet je ermee? Waarom doet het soms zoveel pijn?

En er is meer dan alleen romantische liefde. Vriendschap en familie spelen een zeer grote rol. Lang niet altijd op een positieve manier, maar zeker sterk.

Misschien is het anders doet de titel eer aan. Het romantische verhaal over liefde versus verwachtingen van de ouders en cultuur krijgt een drastische omslag. Vanaf dat moment werd ik echt volledig meegezogen in het verhaal en kon ik het nauwelijks meer weg leggen. Er is dan opeens zoveel diepgang en het is zo mooi, zo zielig, zo intens, lief, geweldig, goed. Alles komt samen.

Uiteindelijk echt een heel fijn boek dat inzicht geeft in leven met racisme en worstelen met je identiteit, dat tegelijkertijd vele gezichten van liefde laat zien en uiteindelijk onthult hoe alles anders is dan het eerst lijkt.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles.