Mission Two

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: R. Wade
Artikel door: Severine Lefebre

Nieuwe missie, nieuwe gevaren

[Recensie] Team internet slaagde erin om mission one tot een goed einde te brengen, maar dit ging niet zonder enige tegenslag. Een van hun vrienden is namelijk achtergebleven en is nu in handen van Medusa, een meedogenloze crimineel. Daarop besluiten de overgebleven leden op eigen houtje om terug te keren naar T-Polis om hun vriend te zoeken. Ze belanden opnieuw in de verraderlijke wereld van het internet. Slagen ze erin hun vriend te redden?

Mission Two is een spannend en meeslepend verhaal dat zich grotendeels in het internet afspeelt. Het is daarmee het tweede deel in de Team Internet serie, en het vervolg op Mission One. Deze jeugdboeken zijn geschreven door Ria Maes en Aron Wade, die schrijven onder de naam R. Wade.

Na het beëindigen van hun eerste missie keren de zes jongeren terug naar hun gewone leven. Niemand van hen voelt zich echter goed bij het achterlaten van Ricky (Navigator) in T-Polis. Deze gevoelens zijn duidelijk uitgewerkt in het boek en zijn de drijfveer voor hetgeen er nog volgt in het verhaal. Al komen de jongeren de nodige obstakels tegen onderweg waardoor er wantrouwen ontstaat in de groep.

Het verhaal gaat verder waar het vorige stopte, en dat maakt dat je direct in het verhaal zit. Je bent daardoor ook sneller mee met de personages en hun codenamen. Daarbij is het ook fijn dat het verhaal direct vol spanning van start gaat. Al na één hoofdstuk is het duidelijk tot wat Medusa in staat is. Dit creëert een onderhuidse spanning die sluimert tot dat de echte spannende scènes in het internet beginnen. Het gevaarlijke avontuur van de jongeren tilt de spanning een niveau hoger.

De verhaallijn in Mission Two focust zich dus niet alleen op de jongeren van Team Internet, maar ook op hun vijand Medusa. Het wordt stilaan duidelijk wat zijn plannen zijn met de wereld en hoe wreed hij is. En daarbij krijgt hij hulp uit onverwachte hoek. Daarnaast lees je ook hoe het gaat met de achtergebleven Ricky. Dit zorgt voor een continue afwisseling in perspectief, waarbij het voor de lezer interessant is om telkens vanuit de verschillende personages het verhaal mee te krijgen.

De personages worden verder uitgediept, wat maakt dat het gemakkelijker is om mee te leven met hen. Ze hebben elk hun eigen karakter, dat verder uitgewerkt wordt in dit boek. Ondanks dat het onderlinge vertrouwen niet altijd even goed is, is het van belang dat ze samenwerken. Pas dan kunnen ze Ricky redden. Ze krijgen de hulp van meerdere hoogtechnologische snufjes die er erg cool uitzien en een hoog sciencefiction gehalte hebben. Daarbij zijn de kernwoorden in het verhaal vriendschap en vertrouwen.

Ria Maes en Aron Wade hebben een aangename en meeslepende schrijfstijl die perfect is aangepast op het niveau van tieners. Daarbij tonen ze ook aan de nodige kennis te hebben van de huidige technologische mogelijkheden en de gevaren van cybercriminaliteit. Dit gecombineerd met actie, humor en hightech snufjes maakt dat het verhaal zeker de nieuwsgierigheid van de jeugd zal prikkelen. Dat het verhaal niet echt geloofwaardig is, speelt hier geen enkele rol, het belangrijkste is dat de doelgroep van dit boek geniet. En tegelijk krijgen ze een beeld van de kracht van technologie en de gevaren die er bestaan. Net als in Mission One zit deze boodschap ook nu weer in het verhaal verweven.

Mission Two is een waardig tweede deel in de Team Internet reeks. De verhaallijn is krachtig en de personages zijn nog beter uitgewerkt. Ook nu weer kan de jeugd zich laten meeslepen in de wereld van T-Polis en genieten van de actie tussen de jongeren en Medusa. Klaar voor Mission Three?

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Mission Three

Auteur: