Moord op Methusalem

Zaterdag, 12 september, 2020

Geschreven door: Hanco Naninck
Artikel door: Agnes Eikema

Als er veel ouderen zijn

[Recensie] Via twitter werd ik benaderd door Hanco Naninck met de vraag of ik zijn boek Moord op Methusalem wilde recenseren. Via google kwam ik nog niet veel informatie tegen, dus mijn nieuwsgierigheid wakkerde aan.

Moord op Methusalem gaat over Vincent Aznavour, de directeur van een groot pensioenfonds. Door verschillende crises en de vergrijzing van Nederland bevindt het pensioenfonds zich in een neerwaartse spiraal. Er zijn teveel oudere mensen in Nederland om de kosten te dekken. Vincent bedenkt een luguber plan om op grote schaal bejaarde mensen te vermoorden, zodat hij minder pensioengeld hoeft uit te geven.

Het verhaal wordt geschreven vanuit het perspectief van Vincent. Zijn taalgebruik liegt er niet om; het is grof en platvoers. Op zich kan ik dat wel waarderen, maar na honderd bladzijden. heb ik er een beetje genoeg van en ga ik mij er zelfs aan irriteren. Met geen enkel personage in het boek heb ik dan ook echt een klik. Voor niemand kan ik gevoelens opbrengen. Geen empathie, geen wrok of medelijden. Het blijft oppervlakkig en het verhaal heeft daarom naar mijn idee weinig diepgang.

Qua originaliteit scoort het hoog, maar er zijn onderdelen in het verhaal die ik onwaarschijnlijk vind. Hoe denkt Vincent en zijn moordteam weg te komen met een complete massamoord? En wie is er nu zo gek om duizenden bejaarden te vermoorden voor een gemiddeld jaarsalaris van een hoger opgeleide? Zelfs zijn zoon, student geneeskunde met als doel om zich te specialiseren in de geriatrie, wordt onderdeel van Vincent zijn doodseskader. Ondanks dat zijn zoon faliekant tegen het idee van zijn vader was, duurde het maar een paar minuten voordat ook hij enthousiast en gedreven werd. Frappant.

Wanneer het einde van het boek nadert, dendert het verhaal in een sneltreinvaart naar het einde; abrupt en enigszins voorspelbaar naar mijn idee.

Met enige verfijning en her en der wat aanpassingen kan dit een goed boeken worden  dat helemaal van deze tijd is. Op dit moment is het boek wat ruw en dient nog wat bijgeslepen te worden.

Helaas kan ik er op dit moment niet meer dan ** van maken.