Mortal Engines

Zaterdag, 5 september, 2020

Geschreven door: Philip Reeve
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een mooi begin van een bijzondere reis

[Recensie] Door een grote oorlog in het verleden is de wereld drastisch veranderd. Grote steden leunen op wielen en rijden door de wereld, op zoek naar andere dorpen om op te slokken om nieuwe voorraden te krijgen. Tom woont in Londen en wanneer een dorp in beslag wordt genomen door de tractiestad, ziet hij een moordaanslag op Valentine. Hij achtervolgt de crimineel genaamd Hester, een meisje die uit wraak Valentine wilde vermoorden. Hester en Tom worden alleen uit Londen geworpen, waarna er jacht op ze wordt gemaakt…

Mortal Engines speelt zich af in de toekomst, waarin grote steden los zijn gekomen uit de aarde en reizen over de wereld en andere dorpen opslokken. Deze wereld vond ik zo gevaarlijk, maar ontzettend interessant. Alleen de sterken kunnen overleven, waardoor het een harde toekomst is. Hoewel de steden wat aanvoelen als steampunk, zijn er ook wat technologische snufjes die veel moderner aanvoelen. Het is echt een unieke wereld, hoewel ik er het liefst nog meer van had gezien. Niet alles werd in vol detail beschreven en als lezer merk je hoe groot en gedetailleerd deze wereld is, maar er is niet genoeg ruimte om alles in te vullen. Hopelijk leer je meer in de vervolgdelen (en wie weet zie je ook meer in de film), want ik denk dat er veel meer uitbreiding kan komen.

Mortal Engines is een lekker avontuurlijk boek. Tom belandt voor het eerst buiten de stad samen met Hester, een meisje die Valentine wilde vermoorden. Hester is eerst vrij bot en afstandelijk, maar uiteindelijk weet je veel om haar te geven. Veel personages hebben connecties met elkaar en in het begin krijg je daar weinig over te horen. Je wordt als het ware meteen in het diepe gegooid en de actie kan meteen beginnen. Je zal je in ieder geval niet vervelen, terwijl je steeds meer ontwikkelingen ziet binnen en buiten Londen. En laten we het nog even over Londen hebben, want ik vind het erg gaaf dat deze stad de basis is van het boek. Hoewel de stad nu heel anders is (nu een soort opstapelingen van lagen van Londen), zijn er toch veel herkenbare plekken die worden genoemd.

Hoewel sommige stukken wat gehaast waren, heb ik wel veel vertrouwen in de rest van de serie. Het boek eindigde met een knaller en ik smacht nu al naar meer. De film wil ik nu ook maar al te graag zien, want de trailers laten wel zien dat ze ondanks het toenemende amusement trouw proberen te blijven aan het boek. Mortal Engines heeft steampunk-elementen, maar het heeft ook wat dystopisch en barst van de actie. Een mooi begin van een bijzondere reis door een nieuwe en gevaarlijke wereld, ik wil meer!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy