Mr Wilkinson's

Zaterdag, 30 september, 2017

Geschreven door: Matt Wilkinson
Artikel door: Marco Louter

Een salade is zoveel meer is dan een som der delen

Voor Matt Wilkinsons is een salade juist het culinaire hoogtepunt, een gerecht dat net zo divers van samenstelling als van smaak is. De naar Australië verkaste Brit Matt Wilkinson schreef eerder al een kookboek met groenten in de hoofdrol (‘Mr Wilkinson’s favoriete groenten: lekker en gezond koken in alle seizoenen*), dit keer is salade het middelpunt.

In Mr Wilkinsons simpele seizoensalades deelt hij zijn favoriete saladerecepten – een voor elke week van het jaar, met de allerbeste ingrediënten van het seizoen, begeleid door inspirerende ideeën voor snelle oplossingen en handige tips over hoe je van elk seizoensproduct het beste kunt maken. Compleet met dressings en vinaigrettes, ‘dressing-stambomen’ voor het verwerken van dressingrestjes en recepten voor heerlijke drankjes.

De recepten zijn geschikt naar seizoen, en aantrekkelijk gefotografeerd. Behalve de moestuin zelf zijn diverse mediterrane en Aziatische keukens belangrijke inspiratiebronnen voor Wilkinson. Zijn boek biedt simpele salades volgens de titel, maar veel recepten kun je niet simpel noemen, sommige zijn zelfs ronduit bewerkelijk. Twaalf ingrediënten of meer zijn geen uitzondering, en je zult regelmatig naar een speciaalzaak moeten om bijvoorbeeld sumak, gedroogde mandarijnenschil, chardonnay-azijn of shanklish-kaas te vinden.

Uiteraard zijn vegetarische recepten in de meerderheid, maar salades met vlees of vis zijn ook opgenomen. Voor de meeste salades kun je ook zonder moestuin (want verkrijgbaar bij groenteboer, markt, supermarkt), maar Wilkinson geeft wel wat tuiniertips. Aan de andere kant vertelt hij bij zijn basisrecepten voor dukkah of kasundi niets over de herkomst of achtergrond van deze condimenten. Voor de saladeliefhebber die inspiratie zoekt heeft Wilkinson veel te bieden met dit mooi vormgegeven kookboek. Mr Wilkinsons simpele seizoensalades bewijst dat een salade zoveel meer is dan een som der delen.

Schrijven Magazine

Eerder verschenen op kookboekenrecensies.nl