Must Eat NYC

Zaterdag, 2 juni, 2018

Geschreven door: Luc Hoornaert
Artikel door: Esther Out

Urenlang dwalen door New York begint bij dit boek

[Recensie] Luc Hoornaert, foodie in hart en nieren, is geen New Yorker maar weet er wel de beste plekjes om te eten te vinden. Hij schreef hierover de in 2014 verschenen culinaire gids Must Eat New York, die ook in een Nederlandse vertaling is verschenen. Deze nieuwe versie is geheel up to date gemaakt. Vooralsnog is er alleen een Engelstalig versie, maar dat zal voor de meeste Nederlanders en Vlamingen toch geen enkel probleem zijn.

In het boek vind je de persoonlijke favoriete plekjes om te eten van de auteur maar hij pretendeert daarbij op geen enkele manier volledig te zijn. Het is slechts zijn persoonlijke voorkeur. De foodscene in New York is dan ook zo breed en uitgebreid dat het ook onmogelijk is om volledig te zijn. De foto’s zijn gemaakt door Kris Vlegels en geven prachtige straatbeelden en sfeerimpressies van de stad en smakelijke foodfoto’s.

Het boek is ingedeeld naar wijk en per wijk zijn de places to eat opgenomen. Op de eerste pagina per wijk vind je een straatkaartje waarop precies aangegeven staat waar de uitgelichte restaurants zich bevinden (op de Google Maps manier) en er staan ook nog een aantal extra adressen onder de titel  additional eateries inclusief adres.

Bij ieder aanbevolen restaurant staat een uitgebreid verhaal over dat restaurant en wat je er vooral moet gaan eten. Zo lees je over het beroemde Grimaldi’s, de pizzeria waar altijd een rij staat omdat je er niet kunt reserveren en iedereen er wil eten. Je kunt daar niet met een credit card betalen en dat is natuurlijk handige informatie om van tevoren te hebben. De Pizza Margherita is er onovertroffen. In de wijk Uptown East moet je de Whole Roasted Chicken for Two bij NOMAD gegeten hebben en in Downtown West vind je de beste Pastrami on rye sandwich bij Katz’s Delicatessen.

Must Eat NYC is een heerlijk boek om in te bladeren en voor foodies een handige gids om je trip naar New York mee voor te bereiden. Voor niet foodies doen de foto’s al een heleboel om de sfeer van de stad neer te zetten en je te verheugen op uren en urenlang dwalen door the city that never sleeps. Ik raad je wel aan om de voorbereidingen thuis te doen want het is nogal een lijvig boek dat behoorlijk wat weegt en als je gaat vliegen moet je toch altijd rekening houden met een beperkt aantal kilo’s dat je mag meenemen. Bovendien is het geen boek dat je makkelijk meeneemt in een schoudertas. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de digitale versie aan te schaffen en hem op je e-reader zetten, die past tenslotte wel in bijna iedere tas.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl