My Streetfood Kitchen

Zaterdag, 6 oktober, 2018

Geschreven door: Jennifer Joyce
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een met zorg en aandacht samengesteld kookboek

[Recensie] Jennifer Joyce is foodstyliste, culinair journaliste en fotograaf met een passie voor reizen. Ze schrijft en fotografeert voor een hele rij overbekende grote culinaire tijdschriften en inmiddels zijn er ook al zo’n negen kookboeken van haar verschenen. Het boek My Streetfood Kitchen is het resultaat van tientallen jaren reizen naar 24 verschillende landen. Jennifer heeft zo’n 150 streetfoodgerechten gekozen en die omgezet naar een wat gezondere versie zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit. Ze ontwikkelt de recepten zelf en test ze eindeloos uit tot ze tevreden is met het eindresultaat. Aan het boek My Streetfood Kitchen heeft ze dan ook twee jaar gewerkt en je kunt ook aan de recepten en foto’s zien dat het met zorg is samengesteld.

Het begrip Steetfood kennen we allemaal. De heerlijke kraampjes en kleine restaurantjes die je overal ter wereld tegenkomt en die vaak snelle gerechten en hapjes aanbieden die ter plekke worden klaargemaakt. Niet altijd even gezond maar dat is ook niet de insteek van streetfood. Overigens is Jennifer Joyce wel een voorstander van gezond eten en heeft ze de door haar verzamelde recepten hier en daar aangepast. Niet alleen om het wat gezonder te maken maar ook om ervoor te zorgen dat de gebruikte ingrediënten overal goed verkrijgbaar zijn.

Na de korte inleiding gaat het boek verder met de recepten die ingedeeld zijn naar land of werelddeel. Dat is een hele fijne indeling en in het geval van steetfood veel handiger en logischer dan de standaardindeling naar voorgerecht, hoofdgerecht etc.

We zien de Verenigde Staten met dirty burgers en knapperige koolsalade. Zuidoost-Azië met varkensvlees en pretpannenkoeken. Het beste uit China en Taiwan met heet en zuur. Uiteraard staan er per hoofdstuk meerdere recepten in het boek. Alles is omlijst door prachtige smulfoto’s die in dit boek niet door Jennifer zelf zijn gemaakt. Ze deed wel de foodstyling. Ieder recept wordt voorafgegaan door een korte uitleg en inleiding en de hoeveelheden zijn vaak voldoende voor zes personen. Want streetfood is om te delen en samen van te genieten. Het boek is een lust voor het oog maar zeker ook voor de maag want de gerechten die aan ons voorbijtrekken zijn allemaal even smakelijk. Van gekarameliseerde zalmsalade met kokosdressing, varkensgehaktballen met asiago (kaas), citroen en peterselie, drooggebakken sperziebonen tot kleine extra’s en bijgerechten als korianderchutney, dadel-tamarindedip of rode uiensalade. Het boek sluit af met de beste tips en trucs om thuis te koken als een pro en een uitgebreid register.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl