Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Marleen Claeys, Marleen Claeys
Recensie door: Abbeel, Jef

In 10 stappen starten met mindful running

Mindful running

[Recensie] Dit boekje richt zich tot lopers en joggers die geen prestaties beogen, maar fysieke en mentale ontspanning zoeken. Zo zijn er veel, maar slechts een kleine minderheid doet dat met mindful running. Daarbij traint men het bewustzijn en mediteert men. En volgens de schrijver heeft men dan een intensere beleving. Letterlijk betekent het: bedachtzaam, voorzichtig lopen of lopen terwijl men ergens aan denkt. Of: bewust lopen.

Auteur Marleen Claeys (°1973), chemisch ingenieur, wereldreiziger en moeder van vier kinderen,  is zelf marathonloopster, maar ze vermeldt haar tijden niet (p. 95). In 10 stappen legt ze uit hoe je haar methode kunt aanleren. Ze hoopt ook veel trainers te overtuigen om haar methode voortaan toe te passen.

Ze ontkent dat mindful running leidt tot trager lopen: het helpt eerder om blessures of uitputting te voorkomen doordat men dan bewuster loopt. Ze maakt ook een onderscheid tussen mindful en mindfull : bij het laatste geef je aandacht aan alles wat er gebeurt en raakt je geest overvol met afleidende gedachten. Bij mindful is je aandacht uitsluitend gericht op datgene wat tijdens het lopen je aandacht vraagt (p. 28). De uitleg hierbij (p. 28-32) is niet voor iedereen begrijpelijk. Tegelijk zegt ze dat je steeds ontspannen moet blijven en je gedachten moet loslaten.

Ze geeft tips om gemotiveerd te blijven en om excuses zoals ‘onvoldoende tijd of regen of koude’ weg te werken. Ze raadt aan om telkens één ander zintuig(ogen, oren, neus) te gebruiken, alsof we tijdens het sporten ze onbewust niet allemaal samen benutten. Ze adviseert een bodyscan (elk deel van je lichaam bekijken), zelfmassage, mindful leren lopen met aandacht voor je voeten of armen. Ze legt ook uit wat volgens haar de ideale looptechniek is (p. 57-58), maar dan zonder de bekende loop-technische oefeningen. Ze legt uit hoe we best ademen en onze hartslag controleren zonder hartslagmeter. Ik zie niet in waarom ik daarvoor mijn Polar niet zou gebruiken. Ze geeft ook een trainingsplan dat er anders uitziet dan de traditionele (p. 72). En ze vertelt  hoe de ‘runner’s high’ aanvoelt in haar methode (p. 79-80). Ze eindigt met de voordelen van mindful lopen en leven (p. 84-86) en met luister-, kijk- en leesmateriaal (p. 87-88).

Bazarow

Het boek zit heel logisch in elkaar. Meestal is het goed verstaanbaar. Maar ik vermoed dat competitielopers het niet zullen toepassen, wel de mensen die hun stress willen ontvluchten en ontspannen willen joggen.

Eerder verschenen op Jef Abbeel

Het boek is hier verkrijgbaar