Nachtmerrie

Zaterdag, 20 maart, 2021

Geschreven door: Winchester McFly
Artikel door: Peter van Bavel

Mooie thriller met paranormaal sausje

[Recensie] Winchester McFly is geen Amerikaanse auteur maar een Nederlands team van schrijvers. Zij noemen zich ‘dé Writers Room van Nederland’. Zeven scenaristen met dezelfde droom: films en series schrijven met een originele insteek en hoge kwaliteit. Zij zijn altijd op zoek naar projecten met de perfecte combinatie van geliktheid en gelaagdheid.

Ze werken volgens het Amerikaanse systeem van het showrunnerschap: één hoofdschrijver die de rest van het team aanstuurt. De showrunner is de uiteindelijke trechter waardoor alle groepsinput de wereld in gaat. Ze geloven heilig in de kracht van een writers room. Het is in hun ogen de enige juiste manier om een serie te schrijven.

Achter de naam Winchester McFly schuilen de volgende zeven namen: Michael Leendertse (de hoofdschrijver van Nachtmerrie), Thomas van der Ree, Joost Reijmers, Matthijs Bockting, Pieter van den Berg, Sarah Offringa en Bodil Matheeuwsen. Deze zeven namen hebben faam verworven met het schrijven van scenario’s voor allerhande televisieseries waaronder Van God los, Smeris, Bureau Raampoort en Vliegende Hollanders.

Occulte moorden

Sociologie Magazine

Nachtmerrie is het eerste deel uit de serie De Detta Dossiers. In maart verschijnt deel twee Verdwaald al. Het collectief is van plan om drie delen per jaar uit te brengen bij Luitingh Sijthoff Amsterdam.

Het schrijven van boeken is een nieuwe uitdaging voor het schrijfteam. In tegenstelling tot het schrijven van scenario’s, vraagt het schrijven van een boek om karakterbeschrijvingen en karakterontwikkeling van de diverse personages. Bij scenario’s schrijven wordt dit belangrijke deel door de regisseur en de acteur verzorgd. Een nieuwe uitdaging en dimensie voor de zeven auteurs.

David Detta en Tess de Winter vormen samen, tegen wil en dank, een team binnen de DLR (Dienst Landelijke Recherche). David heeft een specialisme opgebouwd op het gebied van occulte moorden. Binnen het korps wordt hij met scepsis bekeken. Tess is als dochter van een hooggeplaatste functionaris de gedoodverfde kandidaat voor promotie naar een hoge functie. Alles wat ze hiervoor moet doen is David Detta volgen tijdens zijn werk, in de hoop hem te ontmaskeren als een incapabel lid van de DLR.

Een directe bekentenis

Tess en David onderzoeken gezamenlijk een reeks moorden die plaatsvindt in de provincie Groningen. De moorden hebben allemaal een dader die direct een bekentenis aflegt. De andere overeenkomst is dat ze allemaal sliepen. Om geen moordenaar te worden, kun je beter wakker blijven. Val niet in slaap. Nooit.

Nachtmerrie is als een thriller met een paranormaal sausje. De personages zijn buitengewoon realistisch en boeiend. De kenmerken van de personages heb ik al vaker gezien. De rechercheur met een verleden, de jonge vrouwelijke ambitieuze tegenpool, de sceptische teamchef, de verdachte met invloed in het korps. Het thema en de uitwerking ervan zijn vernieuwend. Wanneer de zaken zijn opgelost, blijf ik met een vraag zitten. En deze wordt vervolgens genoemd en beantwoord.

Dit is een goed op elkaar ingespeeld schrijversteam dat met een slimme plottwist en met een verrassende nieuwe verhaallijn, de lezer in spanning houdt. En het is beeldend geschreven. Het leest als een Netflix-aflevering. Om het bingewatch gevoel in stand te houden, is gekozen voor drie boeken per jaar. Voor liefhebbers van The Twilight Zone, The X-files en goede vlotte thrillers met een randje.

Eerder verschenen op Perfecte Buren