Nachtschaduw

Zaterdag, 11 januari, 2020

Geschreven door: Wendy Walker
Artikel door: Joop Liefaard

Als je zus een gevaar is voor mannen

[Recensie] Laura Lochner heeft nooit veel geluk in de liefde gekend. Ze lijkt steeds voor de verkeerde man te vallen. Na een relatie die nogal heftig werd beëindigd, verlaat zij New York en haar mooie baan op Wall Street en verhuist naar het stadje waar ze opgroeide. Zij trekt in bij haar zus Rosie.

Traumatische gebeurtenis

Rosie Ferro heeft een ideaal leven. Een lieve man, een mooi huis en een zoontje waar ze helemaal verrukt van is. Zij maakt zich echter haar hele leven al zorgen om Laura. Die zorgen zijn er al sinds hun jeugd waarin een zeer traumatische gebeurtenis het leven van Laura diepgaand beïnvloedde. Als Laura niet terugkeert van een date, begint Rosie zich opnieuw zorgen te maken. Maar niet over de mogelijkheid dat de man met wie Laura een afspraak heeft haar iets heeft aangedaan, maar over wat Laura de man kan hebben aangedaan.

Financieel analiste

Wendy Walker is een Amerikaanse schrijfster die studeerde aan de universiteit van Georgetown en The London School of Economics and Political Science. Ze werkte als financieel analiste bij een grote bank in de Verenigde Staten en is tegenwoordig advocate met een specialisatie in familierecht. In 2016 verscheen haar eerste thriller, Niet alles is vergeten, die goed werd ontvangen. Nachtschaduw is haar tweede thriller.

Zoektocht beginnen

Nachtschaduw wordt verteld vanuit twee perspectieven, die worden afgewisseld met korte notities van de therapiesessies die Laura met haar psychiater had. Het eerste perspectief gaat over Laura en vertelt wat er gebeurt als ze de man ontmoet met wie ze heeft afgesproken. Het tweede perspectief gaat over Rosie die de volgende ochtend ontdekt dat Laura niet is teruggekeerd en een zoektocht begint.

Voorspelbaarheid is schijn

Het is een intrigerend verhaal waarin de karakters van de hoofdpersonen goed worden uitgewerkt en waarin de spanning langzaam wordt opgebouwd. Het verhaal lijkt op voorspelbaar te worden, maar de meest voor de hand liggende ontknoping is niet de ontknoping die Wendy Walker in petto heeft. Zij trakteert de lezer op een aantal originele plotwendingen waardoor het verhaal een verrassend einde heeft.

Nachtschaduw is een overtuigende thriller waarmee Wendy Walker laat zien dat zij een vakkundige schrijfster is die behoort tot de top van de Amerikaanse misdaadliteratuur.

Nachtschaduw

Niet alles is vergeten