Nederland bedankt

Dinsdag, 22 juni, 2021

Geschreven door: Julien Paul Jukema, Danja Overgaag
Artikel door: Evert van der Veen

Een hartverwarmend boek

[Recensie] Dit prachtig uitgevoerde boek bevat mooie verhalen van mooie mensen die in de – nu gelukkig ten einde lopende – coronatijd bijzondere initiatieven hebben ontplooid om mensen in de samenleving te helpen. Zij zijn daarvoor beloond met een luxe hotelovernachting. Een aantal bekende Nederlanders, waaronder Diederik Gommers en Marion Koopmans, geeft commentaar op de tijd. Maarten van Rossem heeft – zoals we van hem gewend zijn – een geheel eigen kijk op de situatie: “De coronacrisis is een interessant historisch verschijnsel”.

Verder is er een fictief verhaal dat in vier delen verspreid door het boek is opgenomen. De opbrengst van dit boek gaat naar een stichting die zorgverleners die door corona langdurig ziek zijn geworden, ondersteunt.

Het boek opent met een werknemer, oorspronkelijk uit Albanië, die in het kader van een project voor vluchtelingen in een fabriek werkt waar mondmaskers worden geproduceerd. Verder is er een verhaal van een uitvaartleidster uit Heerde, dat vorig voorjaar zwaar door corona werd getroffen en uiteraard zijn er meerdere bijdragen van mensen die in een ziekenhuis werken.

Misschien wel de mooiste verhalen zijn die van mensen die zelf een stichting of organisatie hebben opgericht om anderen te helpen. Zo is er iemand die voedselpakketten verstrekt aan mensen in Amsterdam die ‘ongedocumenteerd’ heten. Vanwege corona kunnen zij niet werken. Een ander haalde voedselvoorraden bij de horeca op en zette deze elders uit; het ging uiteindelijk om 13.000 kilo voedsel. Een vergelijkbare vorm van hulp was er voor boeren die hun producten niet kwijt konden. Een straatdokter uit Rotterdam vertelt over zijn werk en iemand maakte de poster ‘Utrecht – zorg goed voor elkaar’. De tekst deed mij denken aan de bevlogen Amsterdamse burgemeester die de inwoners van zijn stad opriep om goed voor elkaar te zorgen (en is hier wellicht door geïnspireerd).

Dit is een boek waar je blij van wordt: er zijn – gelukkig, God dank – zoveel goede, mooie, lieve, zorgzame mensen in onze samenleving. Er zouden nog heel wat boeken met zinvolle verhalen zijn te vullen. De mensen in Nederland bedankt staan dan ook symbool voor vele anderen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.