Niksen

Dinsdag, 17 augustus, 2021

Geschreven door: Olga Mecking
Artikel door: Jurgen Ellenbaas

Niksen. De Dutch Art of luieren

In beschrijft Olga Mecking een bezigheid die volgens haar veel mensen kan helpen in het dagelijks leven. Het combineren van een gezin, werk, vrienden en hobby’s levert regelmatig stress op. De meeste mensen zullen zeggen dat ze bewust voor al deze dingen kiezen en het de tijd waard vinden, maar toch: stress is stress. De oplossing volgens Mecking? Niksen.

[Recensie] Ze geeft geen duidelijke definitie van het begrip, maar het komt neer op de tijd nemen om je gedachten de vrije loop te laten. Dit mag terwijl je knus op de bank zit, maar het kan ook tijdens een wandeling of als je aan het breien bent. Niksen is dan ook iets anders dan andere vormen van vrijetijdsbesteding, zoals het beoefenen van hobby’s. Hoewel dat ook zijn plek heeft in het dagelijks leven, kunnen dan je gedachten niet afdwalen. Terwijl dat volgens Mecking wel belangrijk is. Op basis van interviews met deskundigen betoogt ze overtuigend dat niksen niet alleen goed is tegen stress, maar dat het ook de productiviteit bevordert en je er makkelijker goede beslissingen door kunt nemen.

Het boek leest prettig, voornamelijk door de persoonlijke en informele schrijfstijl van de auteur. De ware kracht van het boek zit ’m echter in de laagdrempeligheid waarmee mensen niksen in hun dagelijks leven kunnen toepassen. Een paar minuten op een dag niksen kan al nuttig zijn en Mecking betoogt dat je het overal kunt doen: tijdens het wachten op de bus of in de pauze van het werk zijn goede momenten. Dit maakt het advies van Mecking geschikt voor een breed publiek – iedereen die een gezond, maar net te druk leven leidt.

Het is dan ook geen wonder dat het boek in de Verenigde Staten, waar het twee jaar geleden uitkwam, veel positieve aandacht kreeg. Het heeft wel één klein nadeel, namelijk het tweede hoofdstuk. Hierin beschrijft Mecking de Nederlandse cultuur en de elementen in die cultuur die Nederlanders geschikt maken om te niksen. Mecking heeft zelf een internationale achtergrond en woont al tien jaar in Nederland. Zij schrijft dat haar als buitenstaander gewoonten en patronen opvallen waar Nederlanders nooit over nadenken. Dit is ongetwijfeld het geval, maar de voorbeelden die ze hier noemt zijn voor Nederlandse lezers regelmatig te generaliserend en nogal kort door de bocht. Dus: sla als Nederlandse lezer hoofdstuk twee over, dan is het boek absoluut een aanrader voor iedereen die net wat minder stress in zijn leven wil. Want bovenal blijft de auteur reëel in dit boek. Niksen gaat volgens Mecking niet zorgen voor miraculeuze veranderingen of oplossingen bieden voor alle dagelijkse problemen. Het leven blijft druk, maar het wordt wel makkelijker om ermee om te gaan.

Pf

Voor het eerst verschenen op Bakkers in bedrijf