Nova

Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Rebecca Yarros
Artikel door: Minca Huiberts

Spanning, romantiek, wat humor en actie

[Recensie] Paxton en Leah zijn ondanks alles ongeveer wel uit hun problemen gekomen. Geheimen zijn onthuld, maar nog niet alle. En daar maken casanova en mede-Renegade Landon en Leah’s beste vriendin Rachel onderdeel van uit. Want zodra Rachel óók aan boord van het cruiseschip stapt, is dat de start van nieuwe problemen, nieuwe geheimen die onthuld en achterhaald moeten worden. Maar het lijkt alsof de Renegades daar meer moeite mee hebben dan ooit. Ooit brak Landon Rachels hart en ze is vastbesloten om dat niet opnieuw te laten gebeuren. Maar daar denkt Landon anders over. Hij heeft er alle voor over om haar opnieuw voor zich te winnen.

Een verhaal als dit kan niet bestaan zonder geheimen, zonder onthulde waarheden en eerlijkheid. Daar lijken de Renegades nogal moeite mee te hebben want Landon heeft de afgelopen maanden gezien hoe een beginnende relatie zomaar in de soep kan lopen door niet alles aan elkaar te vertellen. Wat doet meneer vervolgens als hij de kans krijgt om Rachel opnieuw voor zich te winnen? Precies hetzelfde. Ik kan me er niet aan ergeren. Ik denk dat dit bij jeugdigen en jong volwassenen hoort. Niemand maakt altijd perfecte of goede keuzes. Soms denk je dat de keuze die je maakt de goede is, maar haalt het verleden of iemand anders je in, en moet je op de blaren zitten. Het enige wat het verschil maakt is dat dit verhaal zich op een cruiseschip afspeelt. Dat de personages elke week in een ander land of op een ander continent zijn en elkaar continu voor de voeten lopen en met elkaar worden geconfronteerd.

Ook dit verhaal is weer goed uitgedacht van te voren. In het eerste deel Wilder stond ik nog niet zo stil bij alle referenties die te maken konden hebben met het vervolg en het derde deel. Maar gaande het verhaal kwam ik een aantal hints en details tegen waarvan ik vermoedde dat dat nog een staartje zou hebben. Dat bleek dus ook zo te zijn in het tweede deel Nova. Ik hou ervan hoe Rebecca Yarros de levens van verschillende personages met elkaar weet te verbinden zonder in het begin al weg te geven wat de link en de relatie nou precies tot stand heeft gebracht en wat dat betekent voor de toekomst. En daar komen dan ook weer de geheimen om de hoek kijken. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen Landon en Rachel waardoor je vanuit verschillende oogpunten bepaalde gebeurtenissen leest. Dat maakt het interessant, soms frustrerend, maar ook spannend. Je wilt als lezer namelijk niks anders dan dat het goed komt, maar dat gaat nou niet zomaar. De groei en de problemen die ze moeten doorstaan laat je geloven dat de personages echt mensen zijn. Ook al zijn ze op sommige gebieden bijna perfect, op andere gebieden schieten ze tekort en dat maakt het realistischer.

Verder behandelt de auteur in dit verhaal een ander soort problematiek dan in het voorgaande deel. Ook dat is weer een pluspunt. Elk personage heeft zo zijn of haar verleden wat nog steeds invloed op hen in het dagelijks leven heeft. Beetje bij beetje komt er informatie naar boven wat weer een stukje van de puzzel blijkt te zijn. Zo vormt het verhaal zich steeds uitgebreider en krijg je als lezer een steeds breder beeld van wat er allemaal heeft plaatsgevonden en waardoor het invloed heeft op de situatie zoals die nu plaatsvindt.

De problemen waarmee Landon en Rachel mee in aanraking komen zijn ook weer nét wat heftiger dan in het eerste boek. Dat sprak me op zich wel aan, maar maakte het soms ook een beetje onwerkelijk. Want hoe kunnen ál die dingen gebeuren bij dezélfde mensen op hetzélfde cruiseschip. Maar ja, daar dacht ik verder niet echt over na. Want ook dit boek was precies goed opgedeeld in spanning, romantiek, wat humor en actie. Die dingen werden steeds goed afgewisseld en zorgden ervoor dat het verhaal interessant bleef.

Het derde en laatste deel Rebel gaat over een vrouwelijke Renegade die een jongen ontmoet. Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar! Eerst nog even twee of drie andere boekjes tussendoor en dan stort ik me vol nieuwsgierigheid in het derde deel van de Renegades.

Eerder verschenen op MyWingedBooks