Offline

Zaterdag, 29 mei, 2021

Geschreven door: Marco Kunst, Yannick Pelegrin
Artikel door: Joost van Gelder

Wanneer de virtuele en echte wereld in elkaar overlopen

[Recensie] Hoelang duurt het nog voordat de ‘onlinewereld’ meer gaat bepalen dan wij lief hebben? Offline is een perfect geschikt boek voor de jonge lezer die van sciencefiction verhalen houdt.

In Offline maken we kennis met Mike, een jongen in het jaar 2046 waarin een virtuele wereld met gadgets en robots niet meer weg te denken is. Mike verhuist samen met zijn ouders naar Nieuw Babylon, een virtuele stad die geprint is door robots en alleen zichtbaar is met een VR-bril.

“Mikes moeder haalt de nieuwe VR-brillen uit haar tas. Het is even prutsen om de bijbehorende oortjes en het kleine geurprintertje precies op de juiste plek te krijgen, maar als het eenmaal goed zit, worden ze ondergedompeld in een wereld van duizenden kleuren en vormen, geuren, muziek en allerlei stemmen. Het is overweldigend. Mike wankelt, sluit even zijn ogen en kijkt dan opnieuw voorzichtig rond. Dus zó ziet Nieuw Babylon er echt uit!”

In het boek vind je kleurrijke illustraties die ervoor zorgen dat je het verhaal beter begrijpt. Yannick Pelegrin neemt ons in zijn fantasierijke illustraties mee in de tijd van de toekomst. In de klas laat ik mijn recensie-boeken ook altijd even kort door een leerling lezen waarvoor ik denk dat het boek passend is. Deze leerling zei: “Ik vind het fijn dat de plaatjes ervoor zorgen dat je het boek beter begrijpt, zoals wanneer Mike aankomt in Nieuw Babylon.”

Offline is geschreven door Marco Kunst en verscheen al eerder onder de titel Verbonden met het Net met een andere omslag en illustraties. Marco Kunst slaagt er in om het boek tot leven te brengen en je mee te nemen in een futuristische wereld waarin spanning en avontuur elkaar afwisselen. Kunst weet de spanning in het verhaal goed op te bouwen en het boek is perfect geschikt om zelf te lezen vanaf 9 jaar.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles