Oma ondersteboven

Zaterdag, 11 januari, 2020

Geschreven door: Kristien Dieltiens, Isabelle Geeraerts
Artikel door: Katelijne van Alem

“Oma geeft al gas. Op zachte voeten de zomer uit’

De auteur

[Recensie] Kristien Dieltiens komt uit Antwerpen en is geboren in 1954. Ze is een jeugdauteur. Sinds 1974 werkt ze met kinderen, zij zijn haar inspiratiebron voor haar boeken. Kristien gaf les in de Steinerschool van Brugge. Inmiddels werkt ze fulltime als auteur en illustrator. Haar eerste jeugdroman heet Olrac en deze verscheen ook in Duitse vertaling.

De illustrator

Isabelle Geeraerts is geboren in 1979 in Leuven. Ze is grafisch ontwerpster en illustratrice. Ze heeft altijd van tekenen gehouden en zette spullen als kleurpotloden en wasco’s al vroeg op haar lijstjes. Isabelle heeft grafische vormgeving en illustratie gestudeerd en werkt inmiddels voor zichzelf. Ze is nog aan het proberen om van haar grootste passie, illustreren, haar hoofdberoep te maken.

Yoga Magazine

Verhaal

“Zou je niet beter de bus of de trein nemen?” vraagt papa.
“Dat is voor oude mensen,” zegt oma.
“Waarom moet je altijd zo dwars doen?” zucht papa.
“Omdat ze oma ondersteboven is!” lach ik.

Billie en haar oma begrijpen elkaar en zorgen voor elkaar. Deze laatste zomerdagen zijn voor altijd.

Oma

Een fijn boek om te lezen met kinderen die veel bij opa en oma zijn. Wat doe je samen met opa en oma, of met alleen opa of oma? Waar worden ze blij van? Misschien ook een fijn boek om te lezen wanneer het wat slechter gaat met opa of oma, om weer een beetje vrolijkheid terug te brengen. Probeer vooral samen gekke en speciale dingetjes te blijven doen!

Vliegeren op de dijk

Onderweg naar zee worden oma en Billie opgepikt door Joe. Het autootje van oma gaat stuk, dus daarom hebben ze een lift nodig. Joe heeft een vlieger bij zich van een draak, waarmee ze later gaan vliegeren. Gezellig om samen te doen, misschien kun je een vlieger maken of heb je ergens nog een vlieger liggen!

Vormgeving

“Mijn oma ondersteboven is een zomerboeket.” Deze en vele andere mooie zinnen staan in dit geweldige boek. De zinnen zijn kort, het verhaal is vrij lang maar goed te volgen. Het is fijn om voor te lezen of om op een gegeven moment zelf te gaan lezen. De illustraties zijn zacht, gedetailleerd en kleurrijk. Een erg fijne tekenstijl, de avonturen die in het boek verteld worden, komen helemaal tot leven op deze manier. De illustraties zijn van verschillende composities, de lijntekeningen zijn erg mooi.