Ontbijt

Zaterdag, 11 maart, 2017

Geschreven door: Mara Grim
Artikel door: Marco Louter

The hippest of all meals

[Recensie]  Ontbijten is momenteel ‘the hippest of all meals’! Inmiddels zijn er al een flink aantal restaurants die 24/7 all-day breakfast serveren. Ontbijten buiten de deur is het nieuwe dineren. Mara Grimm, culinair journalist, die we vooral kennen van o.a. Lekker, Sergio en Elle, is inmiddels ontbijtspecialist en schreef er een boek over: Ontbijt.  Het is een bijzonder verhalen en ontbijtboek geworden.

Ik keek er al lang naar uit, dit ontbijtboek van Mara Grimm. Er zijn namelijk niet zoveel boeken geschreven over ontbijt, laat staan een met recepten. Ze benoemt dit boekthema zelf als het stiefkindje van de culinaire journalistiek. En daar wil ze graag met dit boek verandering in brengen. In Ontbijt duikt Mara in de geschiedenis en rituelen van de belangrijkste maaltijd van de dag en geeft ook veel handige tips.

Waar wij in Nederland de ochtend thuis starten met een klassieke boterham, fruit, eieren, muesli, yoghurt, koffie of thee, zijn aan de andere kant van de wereld de ochtend rituelen heel anders. In Japan bijvoorbeeld wordt de ochtend gestart met misosoep, rijst en sojabonen, in India met rijstkoekjes en in Indonesië met nasi goreng. Al deze gerechten zij terug te vinden in dit nieuwe ontbijtboek.

Mara gaat in Ontbijt op zoek naar de lekkerste gerechten voor in de ochtend en ze vertelt ze hoe ze zijn ontstaan én hoe je ze het beste kunt bereiden. Van het perfect gekookte ei tot een full english breakfast. Van een boterham met pindakaas van Jonnie Boer tot de favoriete koffie van Beethoven. Mijn favoriet ontbijt: de klassieke Eggs Benedict: toast, bacon, twee gepocheerde eieren en hollandaisesaus. Naast de visuele uitstraling van dit gerecht zijn de combi van de zalvende saus en het ei, de bite van de bacon en het knappertje van de toast onweerstaanbaar voor mij.

De hoofdstukken met verhalen en recepten zijn opgedeeld in de thema’s: Eieren, pap en ontbijtgranen, brood en sandwiches, rijst soep en noodles, patisserie en zoet, zuivel, vlees en vis, fruit, groente en bonen en dranken. Aan het einde van dit boek is een handig receptenindex met register.

Het boek Ontbijt leest lekker weg. Mara’s pen is aanstekelijk en inhoudelijk komt ze met verrassende en leuke achtergrond feitjes. In combinatie met de smakelijke feel good foto’s maakt het tot een ik wil het hebben-hebben-hebben-boek. Het zal me niet verbazen als dit boek het ook internationaal goed gaat doen.

Mara is er in geslaagd om een aanstekelijk en uniek boek te maken die niet mag ontbreken in je kookboekenkast.

Eerder verschenen op kookboekenrecensies.nl

• Ontbijt