Onthul me

Zaterdag, 30 mei, 2020

Geschreven door: Tahereh Mafi
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Gevoelens voor Nazeera

[Recensie] Hoewel Juliette en Warner in veiligheid zijn en bij elkaar kunnen zijn, heeft Kenji het maar moeilijk. Hij moet bijkomen van alle heftige situaties van de afgelopen tijd, maar veel rust krijgt hij niet. Hij kan kapot raken van alle plannen die Anderson heeft, hij maakt zich druk om de toekomst en hij weet niet wat hij moet met zijn gevoelens voor Nazeera.

De Touching Juliette-serie is een serie met de meest fantastische covers die je je maar kan voorstellen. Daarbij is het verhaal erg interessant en was ik erg blij toen er werd aangekondigd dat er nog drie delen en twee novelles uitkwamen na de originele trilogie. Hoewel ik op sommige punten deze vervolgdelen iets minder vind, kijk ik alsnog uit naar de ontknoping en moest ik gewoon de hardcovereditie van Onthul me bestellen om mijn collectie compleet te maken! Weer een novelle vanuit het perspectief van Kenji, was dit een succes?

De schrijfstijl van Tahereh Mafi vind ik altijd heel bijzonder en uniek en ze weet haar schrijfstijl goed aan te passen op de personages waar ze vanuit schrijft. Juliette had in het begin een hele poëtische en intense schrijfstijl, terwijl Kenji juist heel gevoelig en vol onzekerheden zit. Net zoals Juliette uit hij veel zijn emoties, maar dan toch op een andere manier dan Juliette. Ik ben er nog niet echt over uit of ik Kenji’s perspectief prettig vind, want hij kwam naar mijn idee wel erg zeurderig over. Dit had wel zijn redenen, maar zijn negatieve stemming was niet altijd even prettig. Hij is nogal aanhankelijk en maakt zich constant zorgen, maar de Kenji-fans zullen vast genieten om weer even een kijkje in zijn hoofd te krijgen.

Het is lastig om een novelle een grote toevoeging te geven aan het verhaal, maar naar mijn idee is dat wel gelukt. De personages zitten niet stil, aangezien er wat onthullingen worden gedaan en er ook nog wat actie in het boek zit. Deze novelle maakte me namelijk alleen maar benieuwd naar het slotdeel in deze serie, want het eindigt met een mooie knaller. Ook zijn er wat ontwikkelingen tussen personages die wat meer worden uitgediept in deze novelle, dus dat maakt de wisselende meningen die ik heb over het perspectief van Kenji wel goed.

Onthul me is een prima novelle waardoor ik erg nieuwsgierig word naar het laatste deel, alleen kan ik niet helemaal inkomen in het perspectief van Kenji. Aan het eind van het boek is er nog een quiz over de boeken van Tahereh Mafi, een leuke extra, hoewel sommige vragen misschien iets te specifiek waren (zoals de aantal woorden van een boek, wat naar mijn idee niet veel nieuwe informatie geeft over de boeken). Ik kan in ieder geval nu niet wachten op het laatste deel, laat hem snel maar komen!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy

Onthul me