Onzichtbaar

Zaterdag, 27 mei, 2017

Geschreven door: David Ellis
Artikel door: Sandra Veltmaat-Herklots

Originele, verontrustende en meeslepend thriller van formaat

[Recensie] Oud-FBI-onderzoeker Emmy Dockery heeft zich vastgebeten in een reeks van branden waarbij dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Een van die slachtoffers is haar tweelingzus Martha. Emmy is de enige die denkt dat deze branden eigenlijk moorden zijn. Er is niemand bij de FBI die haar geloofd. Zelfs haar ex-verloofde, FBI-agent Harrison Bookman (Books), denkt dat Emmy haar verstand is verloren. Totdat ze met bewijzen komt dat het geen toeval is en dat er wel degelijk een seriemoordenaar aan het werk is die niet alleen goed is in het verbergen van zijn misdaden, maar ook nog eens extreem sadistisch is. De bewijzen zijn zo overtuigend dat Emmy en Books toestemming krijgen om met een klein team de branden te onderzoeken. Ze ontdekken steeds meer branden-die-geen-branden-zijn en komen achter het ingenieuze moordplan van de killer. Ze hebben te maken met een intelligente, nietsontziende moordenaar die geen bewijzen achterlaat op de crime scene.

Lek
Ondertussen denkt de moordenaar dat niemand het verband heeft gelegd tussen de tientallen moorden, maar daar komt een einde aan als de paparazzi met het verhaal komen dat er een seriemoordenaar bezig is en analyst Emmy degene is die de link heeft gelegd. En dan begint het kat en muis spel. De seriemoordenaar stopt niet met moorden, maar blijft het team van Books en Emmy steeds weer een stapje voor. Het is wachten op een foutje. Maar of dit er komt? Na een aanslag waarbij de moordenaar oog in oog staat met Emmy, maar toch weet te ontsnappen volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. Ik kan het boek dan inmiddels al niet meer wegleggen. Zullen Books en Emmy de moordenaar weten te pakken?

Bill Clinton
James Patterson is de meest succesvolle hedendaagse thrillerauteur ter wereld. Van zijn boeken zijn wereldwijd meer dan 240 miljoen exemplaren verkocht. Met zijn onderhoudende schrijfstijl is dat ook heel verklaarbaar. Onlangs werd bekend dat hij samen met ex-president Bill Clinton bezig is aan een politieke thriller die in juni 2018 moet verschijnen.

Onzichtbaar is origineel, verontrustend, meeslepend en – zoals dat hoort bij een thriller – heel erg spannend. Ook een bijzonder element aan het boek: de boef ‘spreekt’ je door middel van overpeinzingen toe, waardoor je een kijkje in zijn psyche krijgt. Het boek wegleggen is geen optie, het verhaal is te ingenieus en zet je constant op het verkeerde been. Actie tot de laatste bladzijde en het is nog maar de vraag hoe het afloopt. Gelukkig weet je bij Patterson: elk boek is raak. En dat was het ook bij een ander boek van Patterson dat ik hier besprak, Doodswens; ook een must read.

Ons Amsterdam