Ooit zal ik je weer zien

Zaterdag, 20 juni, 2020

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Zeer de moeite waard

[Recensie] Julia en Sean kennen elkaar al bijna hun hele leven en hebben al jaren een relatie. Ze zijn zelfs verloofd. Dan gebeurt er een drama waardoor ze in rap tempo uit elkaar groeien. Om zijn verdriet te vergeten, neemt Sean zijn toevlucht tot de drank. Hierdoor wordt hij gewelddadig en dat drijft het stel nog verder uit elkaar.

Dan ontmoet Julia Ryan en tegen haar zin raakt ze verliefd op hem. Maar ze blijft het gevoel hebben dat ze hem ergens van kent en dat hij iets voor haar achterhoudt. En ze kan Sean na al die jaren niet zomaar loslaten.

Het eerste wat me opviel aan dit boek is dat de dialogen zo natuurlijk verlopen. Alles wat de hoofdpersonen zeggen past bij hun karakter en de situatie waarin ze zich bevinden. Ook als ze iets doen of zeggen wat verrassend is, past dit volledig bij hun karakter. Dit vond ik persoonlijk erg fijn. Zo leer je de hoofdpersonen goed kennen en kun je je makkelijk in hen inleven, zelfs als ze iets doen wat je zelf nooit zou doen. Af en toe had ik het gevoel dat ik toeschouwer was bij bepaalde discussies, in plaats van slechts een lezer op afstand.

Wat precies de dramatische gebeurtenis is waardoor Julia en Sean in de rouw zijn wordt pas later in het verhaal duidelijk. Hierdoor blijf je je vol spanning afvragen wat er toch gebeurd kan zijn waardoor ze zo vreselijk verdrietig zijn. Ik had wel een vermoeden wat de gebeurtenis was, maar het bleek uiteindelijk net iets anders in elkaar te zitten dan ik dacht. Ik kwam in de buurt, maar werd toch verrast door dit onderdeel van het verhaal.

In dit boek wordt ook duidelijk gemaakt dat mannen die gewelddadig zijn dit niet altijd uit puur sadisme doen. Er wordt in dit boek pijnlijk duidelijk gemaakt dat een gevoel van onmacht zich ook makkelijk kan uiten in gewelddadig of anderszins ongewenst gedrag. Ik vond het erg verfrissend dat Sean niet als pure slechterik wordt weggezet en dat je hem zelfs min of meer kunt begrijpen als lezer.

De brieven van de moeder van Julia die tussen de hoofdstukken staan vond ik erg mooi. Af en toe zijn ze wel erg wrang, omdat je weet wat er daarna is gebeurd. Ik vond het erg mooi dat Julia de moed vindt om uiteindelijk brieven terug te gaan schrijven aan haar inmiddels overleden moeder.

Zowel de schrijfstijl als het verhaal hebben veel indruk op me gemaakt. Het verhaal is beladen en dat maakt het niet altijd makkelijk om het te lezen. Soms moest ik het boek even wegleggen omdat ik te veel geraakt werd door het verhaal, ook al is niet alles wat er gebeurt kommer en kwel. Er gebeuren ook heel mooie dingen in het verhaal. Dit boek is in ieder geval zeer de moeite waard om te lezen.

Eerder verschenen op Drukinkt

Crash

Auteur: