Op de hoogte

Maandag, 3 oktober, 2016

Geschreven door: Koen Hauchecorne
Artikel door: Bert Vonk

Messner, Bonatti, Cassin en andere klimhelden

[Signalering] Het is geen geringe opgave die de Belgische auteur Koen Hauchecorne zich gesteld heeft: in zijn boek Op de hoogte benoemt hij de tien beste klimmers aller tijden, vat hun heldenleven bondig samen en plaatst hen door middel van een beknopt overzicht van de klimgeschiedenis in hun historische context. Hauchecorne heeft zich zorgvuldig van zijn taak gekweten, waardoor ik me aardig in zijn lijstje kon vinden. Messner op plaats 1 is onomstreden. Klimlegende Bonatti op plaats 2 is een logische keuze, evenals Cassin op plaats 3. De enige omissie is Whymper. Als beste en meest gedreven klimmer van de Gouden Tijd verdient hij een plaats in de top-tien.

Elke biografie begint met een mooi getekend portret en een kernachtig citaat. De verhalen in Op de hoogte van de beste 10 klimmers uit de geschiedenis zijn vlot geschreven en bevatten naast een opsomming van prestaties ook persoonlijke details.

Ontroerend is het verhaal van mijn jeugdheld Bonatti. Vijftig jaar lang ten onrechte verguisd worden, geluk vinden in een romantische liefde en op je sterfbed definitief ingehaald worden door de kleinzieligheid van fatsoenridders. Hoeveel kan een mens verdragen. De klimgeschiedenis aan het begin mocht niet ontbreken. Na lezing duizelt het je wel van de vele klimmers, moeilijkheidsgraden en ontwikkelingen. Wat minder details had ook gemogen. Zo is de passage over kernfysicus/klimmer Frank Sacherer mijns inziens overbodig. Maar ik mis dan weer een verhaal over het grensverleggende Schotse winterklimmen. Ondanks deze kanttekeningen bevat het boek een schat aan mooie verhalen en boeiende informatie. Het verdient een plaats in de boekenkast van elke klimsportliefhebber.

Dans Magazine

Eerder verschenen in Bergen Magazine

Op de hoogte van de beste 10 klimmers uit de geschiedenis is te bestellen via www.kongor.be