Op het geniale af

Vrijdag, 21 augustus, 2020

Geschreven door: Benedict Wells
Artikel door: Agnes Eikema

Bizar verhaal over vaders en zonen

[Recensie] Benedict Wells brak in 2016 door met zijn met zijn roman Het einde van de eenzaamheid. Eerder schreef hij al Becks laatste zomer (debuutroman). Fast genial (Op het geniale af) schreef hij al in 2011, maar is onlangs in het Nederlands vertaald door Gerda Baardman.

Francis Dean woont met zijn moeder in een trailerpark in de slechtste buurt van de stad. Hij woont niet alleen op de slechtste plek, maar voelt zich daar ook naar. De plek is verschrikkelijk uitzichtloos, hij droomt er dan ook van het trailerpark te ontvluchten wanneer hij ouder is. Tot het zover is moet hij de tijd door zien te komen. Helaas is zijn moeder er niet continu om te helpen, want zij zit vaker in een psychiatrische inrichting dan dat ze helpt de touwtjes aan elkaar te knopen. Zijn stiefvader is al een tijd geleden van het podium verdwenen en zijn echte vader kent hij niet. Gelukkig heeft hij wel een beste vriend, Grover, waar hij vaak mee mag eten en kan blijven.

Tijdens een van de bezoekjes aan zijn moeder ontmoet hij Anne-May, een meisje dat hem blijft boeien. Hij kan haar maar niet doorgronden en wellicht zorgt dit voor de enorme aantrekkingskracht die ontstaat. Elke keer als hij bij zijn moeder op bezoek komt, gaat hij ook langs Anne-May en langzaam ontstaat er een band tussen hen.
Op een dag hoort hij iets over zijn vader en blijkt hij de uitkomst te zijn van een bizar project dat met intelligentie te maken heeft. Omdat zijn moeder hem niet alle antwoorden kan geven, besluit Francis op zoek te gaan naar zijn vader. Wat volgt is een bizarre roadtrip met Grover en Anne-May.

Roadtrip

De drie doorkruisen Amerika op zoek naar de vader van Dean. In eerste instantie is hun verstandhouding nog luchtig, maar naarmate de reis vordert ontstaan er spanningen. Niet alleen tussen Anne-May en Francis, maar ook tussen Francis en Grover. Niet heel erg verrassend, want voor Francis moet deze reis een een emotionele achtbaan zijn. Hij ruikt de mogelijkheid op een verbetering in zijn leven, of zoals de regels van de roulettetafel zeggen: het is rood of zwart. Het is een gok voor Francis: of hij ontmoet een liefdevolle en rijke vader die hem kan helpen of er is geen vader die hem kan helpen. Of zoals hij het ziet: er is een toekomst buiten het trailerpark of die is er niet.

De roadtrip zelf is niet heel verrassend, we hebben het vaker kunnen lezen en zien in boeken en films. Er zijn striptenten, alcohol, goede gesprekken en ruzies. En dit terwijl kilometers lange wegen van Amerika worden verslonden. De verhaallijn is wel enigszins verrassend, want het hele project met intelligentie het eugenetica is enigszins origineel. Het enige boek wat ik heb gelezen over eugenetica en klonen, het tweede alleen bij dit specifieke boek, is De engelenmaker van Stefan Brijs.

Het heft in eigen handen nemen

Het enige wat jammer is dat de personages in Op het geniale af niet tot weinig ontwikkeling doormaken. Het blijft een beetje oppervlakkig, van hetzelfde. Francis blijft de jongen die zijn kansen, zijn mogelijkheden in het leven, bij een ander neerlegt en niet zelf met de vuist op tafel slaat. Hij trommelt slechts wat met zijn vingers en op het moment dat hij kan doorslaan, gaat hij weer de gok aan de roulettetafel wagen. In het begin van het verhaal was ik verrast, ik zag een vergelijking met de sterke personages uit de boeken van Willy Vlautin, maar helaas doorbreken zowel Francis Dean als Anne-May niet de ketenen van hun eigen zwakte.

Op het geniale af is een bizar verhaal over vaders en zonen, hun relatie met en tot elkaar. Over kansen en mogelijkheden in het leven, daarover dromen en uiteindelijk de gok durven wagen. All-in op zwart of rood.

Eerder verschenen op Boekenz

Op het geniale af