Op weg naar de muur van keizer Hadrianus

Woensdag, 23 december, 2020

Geschreven door: Claudia Vandepoel
Artikel door: Lou Lichtenberg

Reizen en koken langs de Romeinse Limes

[Recensie] Archeologe Claudia Vandepoel, bekend van De Historische Keuken, heeft een alleraardigst boek geschreven vol verhalen en recepten uit de Romeinse tijd. De reis die de hoofdpersonen in het boek langs plaatsen bij de Romeinse grens in Nederland tot in Engeland maken, spelen zich af in het jaar 129 n.Chr., tijdens het regime van keizer Hadrianus.

Maar naast reisboek vol verhalen is Op weg naar de muur van keizer Hadrianus ook een kookboek: er valt in te ontdekken hoe het leven toen smaakte in plaatsen variërend van Colonia Ulpia Traiana (Xanten), Ulpia Noviomagus (Nijmegen), Matilo (Leiden), Forum Hadriani (Voorburg) tot Londinium (Londen), Cilurnum (Chesters), Luguvalium (Carlisle), om maar eens een paar van die zestiental oorden langs die Romeinse grens te noemen. Ter afsluiting van ieder hoofdstuk worden enige gerechten genoemd die achter in het boek als recept worden besproken.
Die recepten uit de Romeinse tijd zijn gebaseerd op gegevens uit archeologisch botanisch onderzoek. Maar daarbij tekent de auteur terecht aan dat de mensen in het verleden natuurlijk kookten en aten met de ingrediënten die voorhanden waren en dat ze niet altijd precies volgens recept kookten.
Daarnaast is er in het boek uitgebreide aandacht voor de scheepvaart in die tijd en de verschillende kooktechnieken. De meeste gebeurtenissen in de – fictieve – verhalen zijn ontleend aan archeologische vondsten en resultaten van opgravingen. Veel van de voorwerpen in het verhaal zijn ook bij archeologische opgravingen gevonden. Kortom: een verantwoord en tegelijk boeiend reis- en kookboekwerk dat ook culinair niet te versmaden is.

Eerder verschenen in Archeologie Magazine