Op zoek naar Paulie Fink

Zaterdag, 18 januari, 2020

Geschreven door: Ali Benjamin
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Met vriendschap kom je een heel eind

[Recensie] Caitlyn is verhuisd en komt op een nieuwe school terecht. Een vrij kleine school vol eigenaardigheden, aangezien de leerlingen geiten moeten verzorgen en kleuters moeten helpen. Caitlyns klas bestaat uit tien kinderen, die het alleen maar hebben over Paulie Fink, een medeleerling die niet meer op hun school zit. De klas wil op zoek gaan naar de nieuwe Paulie Fink, en Caitlyn wordt verkozen als jury aangezien ze deze legende nog nooit heeft meegemaakt. Wie kiest Caitlyn als nieuwe Paulie Fink?

Ali Benjamin is bekend van Suzy en de kwallen, een prachtig verhaal dat mij zeker heeft ontroerd. Ik was heel benieuwd naar meer verhalen van deze auteur. Haar nieuwe boek leek me ontzettend leuk, grappig en bijzonder en ik kon niet wachten om erachter te komen hoe legendarisch Paulie Fink wel niet is.

Caitlyn komt terecht op een kleine en vreemde school. Ze heeft maar tien klasgenootjes, moet geiten verzorgen en krijgt in de pauze een kleuter aangewezen waar ze voor moet zorgen. In de klas bespreekt ze met de leraar de Griekse oudheid en praten ze over filosofen en ontmoet ze stuk voor stuk haar nieuwe klasgenootjes, die Paulie Fink erg missen. Paulie Fink is hilarisch, druist tegen alle regels van school in en weet van elke schooldag een memorabele dag te maken. Hij is er nu niet meer, dus de klas zoekt naar een nieuwe Paulie Fink. Caitlyn interviewt veel leerlingen om erachter te komen wie Paulie precies is. Je leert zo alle klasgenootjes van Caitlyn kennen, die stuk voor stuk uniek zijn. Normaal heb ik moeite met heel veel verschillende personages, maar in dit boek is iedereen zo realistisch dat je iedereen uit elkaar kan houden.

Maar Caitlyn is ook iemand waar je rekening mee moet houden, want zij is een ontzettend lief meisje die haar plek moet vinden in een nieuwe klas. Haar oude vriendinnen vergeten haar langzaam en ze vindt het lastig om zich comfortabel te voelen in deze nieuwe klas, maar beetje bij beetje kruipt ze uit haar schulp. Haar groei is zo ontzettend mooi om te zien. Daarnaast zijn alle verhalen over Paulie Fink hilarisch. Net zoals Caitlyn ken je hem niet, maar door alle verhalen heb je een perfect beeld van dit genie.

De ontknoping van dit boek vind ik echt fantastisch. Ik werd zo blij van het einde, het wist het verhaal perfect af te sluiten! Dit verhaal laat zien dat iedereen uniek is en dat je met vriendschap een heel eind komt. Je leeft zo met Caitlyn mee en geniet elk hoofdstuk weer van alle klasgenootjes van Caitlyn en alle gekke avonturen die ze beleven (of hebben beleefd met Paulie!). Het einde gaf me zo voldaan en gelukkig gevoel. Mocht je je even niet lekker voelen in je eigen vel, lees dan dit boek! Het is een pareltje waarbij je constant moet glimlachen en dat zo veel mooie boodschappen bevat dat je erna weer een stukje blijer bent. Ali Benjamin heeft zichzelf overtroffen, hopelijk komt ze snel weer met een mooi verhaal!

Eerder verschenen op NerdyGeekyFanboy

Op zoek naar Paulie Fink?

Suzy en de kwallen