Orkaan in Irma

Dinsdag, 6 oktober, 2020

Geschreven door: Herman Delwig
Artikel door: Evert van der Veen

Verloren aan kanker, gewonnen in trouw

[Recensie] 30 augustus 2017 woedde de orkaan Irma en op diezelfde bracht de Herman Delwig (68) zijn vrouw Irma naar het ziekenhuis. De berichten waren niet goed en in februari 2018 overleed zij na een periode van ernstige ziekte. In Orkaan in Irma blikt Herman terug op deze tijd, op haar leven en staat hij stil bij haar persoonlijkheid. Het boek is in de eerste plaats een persoonlijk document maar Delwig wil er ook andere mensen mee bemoedigen. Daarin speelt zijn leidinggevende werk – hoewel van zakelijke aard – wellicht een rol omdat hij in dit boek iets aan mensen in soortgelijke omstandigheden wil meegeven.

De schrijfstijl is liefdevol en intens. Delwig weet gebeurtenissen pakkend en goed te verwoorden zodat de lezer niet alleen de feiten maar ook de beleving daarvan leert kennen en zich betrokken voelt bij de gebeurtenissen. Mooi om te horen is de sterke persoonlijke betrokkenheid van de huisarts. Delwig is een goede observator en de laatste levensfase van Irma komt intens over. De sterke band is duidelijk voelbaar maar Herman is wel eerlijk en benoemt ook Irma’s minder goede kanten. Hij is ook eerlijk als het gaat over zijn persoonlijke gevoelens en zegt ook dat hij soms moeite heeft met uiterlijke veranderingen van Irma. Op humoristische wijze beschrijft Herman hoe ze samen een borstprothese uitzoeken. De medische verwikkelingen en tegenslagen krijgen ook een plaats evenals allerlei appjes waarin veel van de situatie doorklinkt.

Het slot is een beschouwing over het leven na het afscheid en de leegte die er is ontstaan maar het is vooral ook een uiting van de wens om staande te blijven en zinvol verder te gaan met het leven.

Een boek dat voor iedereen die afscheid heeft genomen of binnenkort zal nemen, veel herkenning oproept!