Over haar lijk

Zaterdag, 9 januari, 2021

Geschreven door: Sarah Pinborough
Artikel door: Denise de Groot

Talrijke opsommingen staan spanning in de weg

[Recensie] ‘Don’t judge a book by it’s cover’ is een gezegde dat vaak gebruikt wordt. Maar bij Over haar lijk van Sarah Pinborough kon ik het niet laten. Op het eerste gezicht is de cover niet heel bijzonder, maar toch trok hij meteen mijn aandacht. Ik hou van boeken over het luxeleven en over elitegroepjes, dus vandaar dat ik dit boek meteen wilde lezen.

In Over haar lijk volg je twee gezinnen op hun weg naar succes. De eerste is William Radford IV, die op oude leeftijd in het huwelijk treedt met de veel jongere Keisha. Ook volg je Marcie, een vrouw van midden dertig die getrouwd is met de achttienjaar oudere Jason, een succesvolle advocaat. Marcie is onder de indruk van Keisha, maar is bang dat Jason haar ook interessant vindt.

Het verhaal speelt vanuit het perspectief van Marcie en Keisha. Twee vrouwen bij wie ik mij absoluut niet kan inleven. Er is veel jaloezie, ze hebben veel geheimen en gaan ver voor hun rijkdom en bekendheid. De twee perspectieven wisselen elkaar constant af. Het is niet altijd duidelijk vanuit welk perspectief het verhaal speelt, waardoor ik af en toe de draad kwijtraakte.

Over haar lijk bestaat uit vier delen. In de eerste twee delen leer je beide gezinnen kennen. Dit is een groot stuk zonder spanning, lastig om de aandacht erbij te houden. Sarah Pinborough probeert het wel spannend te maken door gebruik te maken van cliffhangers. Helaas zie je de meeste al van ver aankomen.

Het wordt een beetje spannend op het moment dat er een personage doodgaat, het blijkt te gaan om een moord. De dader kwam voor mij ook echt als een verrassing.

Over haar lijk leunt op een opsomming van feiten, wat het moeilijk maakt om door het verhaal te komen. De sfeer heeft Sarah wel goed weten vast te leggen. Je bevindt je echt in het ‘upper class’ wereldje. Ik zou dit boek niet zo snel aanraden en kan het helaas niet hoger geven dan twee sterren.