Over vijf jaar

Zaterdag, 29 januari, 2022

Geschreven door: Rebecca Serle
Artikel door: Sanne de Jong

Een onverwachts ontroerend verhaal

[Recensie] In Over vijf jaar wordt er een bijzonder liefdesverhaal verteld. Je verwacht een feelgood, zoals wel vaker voorbij komt, maar in dit boek krijgt hoofdpersoon Dannie een bijzondere droom. Ze wordt wakker in een vreemd huis, precies op hetzelfde moment als ze in slaap viel, maar dan vijf jaar later.

Advocate Dannie heeft haar leven helemaal op orde: ze heeft een goede baan, een mooi appartement en haar vriend gaat haar ten huwelijk vragen. Als ze de vraag zou krijgen hoe haar leven er over vijf jaar uit zou zien, hoeft ze daar niet lang over na te denken. Ze heeft alles uitgedacht, maar dan krijgt ze die gekke droom. Ze ziet hoe haar leven er over vijf jaar uitziet en dat is heel anders dan ze zelf had bedacht. Toch wordt ze de volgende ochtend normaal wakker en lijkt er niets te zijn veranderd. Maar viereneenhalf jaar later ontmoet ze de man uit haar droom. En dat verandert alles.

Grote doorbraak
Rebecca Serle is auteur en schrijft ook voor televisieseries. Ze woont en werkt in New York en Los Angeles. Ze heeft eerder al romans geschreven, zoals Famous in love en The Dinner List. Over vijf jaar kan gezien worden als haar grote doorbraak en is haar enige boek dat in het Nederlands is vertaald.

De achterplattekst gaat voornamelijk over de droom van Dannie, waardoor de lezer verwacht dat het boek met name over deze droom zal gaan en de invloed daarvan op het leven van Dannie, maar niets is minder waar. Door de droom was er even veel spanning in het verhaal, waardoor de nieuwsgierigheid gewekt wordt. Daarna sukkelt het verhaal eigenlijk weer een beetje door. Het leest fijn, maar er gebeurt maar weinig. Je leert Dannie en haar leven kennen en hoe ze totaal niet gelukkig lijkt, maar dat ze hier verder niet zo veel aan veranderd. Tot ongeveer de helft van het boek, dan belandt een vriendin van Dannie in het ziekenhuis en krijgt het verhaal een heftige wending. Dit zorgt ervoor dat Dannie na moet gaan denken over haar leven: over wat echt belangrijk is, wat ze kan opgeven en wat zij met haar leven wil.

Ontroerend
De vriendin van Dannie, haar ziekte en de invloed daarvan op het leven van Dannie vormen meer de leidraad in het verhaal dan de droom van Dannie. Ook al maakt dit het verhaal ontroerend, het is niet het verhaal dat je als lezer verwacht. Er had wat dat betreft iets meer over deze zeer belangrijke verhaallijn op de achterplat vermeld mogen worden, zodat de lezer ook een beetje weet wat voor ‘ander liefdesverhaal’ er verwacht kan worden.

Over vijf jaar vertelt een meeslepend verhaal over een erge ziekte, waarbij op het einde alles samenkomt en het een mooi afgerond boek vormt. Ondanks dat het niet is wat je verwacht als je een roman over liefdesverhaal denkt te gaan lezen, is het wel goed geschreven en leest het als een fijne roman.

—